Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Utomhussäsongen är inte slut – träna ute året om!

Om du håller igång löpningen under höst och vinter är du bättre förberedd inför nästa säsong – så slipper du starta från noll när snön smält och vårblommorna börjar titta fram.

Rätt klädd och med bra utrustning kan du träna utomhus även när kvällarna blir mörkare och träningen blir en tuffare utmaning. Cykla, löpträna, jogga, gå stavgång eller power walk, oavsett väder.

Se till att du syns!

En reflexväst bör kännas lika självklart som att du har skor på fötterna. Med en bra väst syns du redan på 125 meters avstånd, utan reflexer blir du betydligt svårare att upptäcka för bilister och andra trafikanter.

På kvällspromenaden eller löprundan är reflexvästen ett måste. Skaffa en väst i lagom storlek, gå på barnstorlekarna hellre än att ha en väst i tältstorlek. Komplettera om du vill med reflexband runt handleder och vrister.

Pannlampa gör att du både syns bättre och hjälper dig att se var du sätter fötterna. En liten cykellampa med rött sken kan du fästa bak på jackan så att du syns för trafikanter som kommer bakifrån.

Kom ihåg att det börjar skymma ganska tidigt på eftermiddagen, och även i dagsljus kan det vara ganska dunkelt en mulen dag. Hjälp andra att se dig i god tid!

Grova skor

I lera och på skogsvägar ger skor med grov sula ett bättre grepp än dina vanliga löparskor. Bra grepp gör att du kan springa mer avslappnat och låta bli att spänna dig när det är svårt att få fäste mot underlaget.

De dubbade skorna har ofta mindre dämpning i sulan eftersom de är avsedda för mjukt underlag. Springer du på asfalt kan det vara bättre att behålla dina vanliga skor, och utrusta dem med dubbar när det börjar bli halt. Tänk på att vissa skor är känsliga för kyla och blir hårdare och ger mindre dämpning när de är kalla.

Lager på lager

Klä dig i många lager så att det är lätt att ta av sig eller knäppa upp efter hand som du blir varm och börjar svettas. Närmast kroppen har du ett tunt underställ i material som transporterar bort svetten, ytterst har du vindtäta kläder som andas. Utomhustemperaturen, vinden, eventuell nederbörd, vad du ska träna och hur länge du ska vara ute avgör hur mycket du behöver ha på dig däremellan: Långdistanspass i långsamt tempo kräver varmare kläder än snabbdistans- eller intervallpass där du kör i ett hårdare tempo under kortare tid.

Välj gärna tröjor och jackor som du kan knäppa upp i halsen, mössa och vantar som du kan ta av när du blir varm. Det gör inget om du känner dig lite kall när du startar, du får snabbt upp värmen.

Lycka till med din utomhusträning. Det är kanske inte alltid så lockande att ge sig ut i höstrusket, men det är alltid skönt efteråt. Tänk på den varma duschen och koppen med te eller varm choklad som du njuter av efter passet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.