Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Två liter mjölk eller ett piller?

Nu är det högsäsong för D-vitamin, och ja, det är ok att ta ett piller.

D-vitamin är viktigt för att hålla sig frisk och pigg i höst. D-vitamin är traditionellt mest känt för sina effekter på benmassan.

D-vitamin och kalcium är viktiga för att vi ska bygga upp och behålla ett hållbart skelett. Men på senare år har det kommit allt fler bevis för att D-vitaminet har många andra effekter; det behövs bland annat för immunförsvaret, och för låg halt kan öka risken att drabbas både av vanliga förkylningar och av betydligt allvarligare kroniska sjukdomar. Dessutom har man konstaterat att låga D-vitaminförråd kan leda till depressioner och andra psykologiska tillstånd.

I de nya nordiska näringsrekommendationerna betonas vikten av att få i sig tillräckligt med D-vitamin. Den rekommenderade dosen har höjts från 7,5 till 10 mikrogram per dag för personer mellan 2 och 75 år.

D-vitamin får vi främst via solen under sommarmånaderna. Den nordiska solen står tillräckligt högt på himlen endast under juni, juli och augusti; så här års måste man åka närmare ekvatorn för att få någon effekt, och från september till maj får vi i oss D-vitamin från mat och kosttillskott. Nu när vi kommit en bit in på hösten kan det vara så att du får i dig för lite av vitaminet.

Normalt sett är jag ingen förespråkare för piller, men när det kommer till D-vitamin kan det vara svårt att få i sig den dos som rekommenderas via vanlig mat. D-vitamin i mat finns framför allt i:

* Fisk, speciellt fet fisk som lax, sill och makrill.

* Mini-, lätt- och mellanmjölk, eftersom de alltid berikas med D-vitamin. Ofta berikas också osötad lättfil och lättyoghurt.

* Margarin, eftersom de alltid berikas med D-vitamin.

* Ägg och kött innehåller också en del D-vitamin. 

Troligtvis kommer nivåerna av berikning i margarin och i mjölk att höjas nu när man har beslutat att höja den rekommenderade dosen. Kanske behöver man också se över vilka produkter man berikar med D-vitamin. I dagsläget behöver man dricka två liter lätt- mellan- eller minimjölk för att få i sig den rekommenderade dosen. Och jag tror personligen inte att man når de grupper som bäst behöver extra D-vitamin via margarin och mjölk.

Tills alla beslut är fattade och fler D-vitaminrika produkter finns i våra matbutiker kan det vara en god idé att äta tillskott under vinterhalvåret, särskilt om du inte fått så mycket sol under sommarmånaderna, om du har mörk hud, är äldre eller är överviktig. Diskutera gärna med din läkare eller personalen på apoteket.

Livsmedelsverket rekommenderar följande grupper att ta tillskott med D-vitamin:

* Alla barn under 2 år rekommenderas tillskott med 10 mikrogram per dag i form av D-droppar.

* Vissa barn behöver fortsätta med D-droppar även efter 2 år. Det gäller barn som har mörk hudfärg, barn som inte vistas utomhus, barn som inte får berikade produkter och barn som inte äter fisk. Hur länge de behöver fortsätta med D-dropparna varierar, men ett generellt råd är att fortsätta åtminstone upp i femårsåldern. 

* Gravida som inte äter D-vitaminberikade livsmedel eller som bär heltäckande klädsel rekommenderas tillskott efter samtal med barnmorska.

* Äldre som tillbringar lite tid utomhus rekommenderas tillskott med 10 mikrogram D-vitamin per dag.

Källa: den 4 november 2013.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.