Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Titta inte för djupt i glaset!

Under sommaren är det många som släpper på sina vanliga rutiner och unnar sig mer vin i goda vänner lag. Men för stora mängder alkohol ger inte bara extrakalorier utan påverkar även levern och sömnen.

På semestern är man mer social än vanligt och kan ta sovmorgon varje dag, då känns det mer fritt fram att dricka vin och öl än under en vanlig arbetsvecka. Kanske infinner sig inte den där riktiga semesterkänslan utan en grogg på verandan eller en snaps till sillen.

Ett litet glas vin varje dag anses positivt för hälsan och är en del i Medelhavskosten, som ju bland annat är välkänd för sina goda effekter på förhöjda kolesterolvärden. Ta gärna ett glas vin för smakens och antioxidanternas skull, men låt det stanna vid ett glas om du dricker varje dag under semestern.

Större mängder alkohol ger extrakalorier och är ohälsosamt av flera skäl. Alkohol innebär en massa merarbete för levern och påverkar bland annat sömnen och koncentrationsförmågan. Under semestern är det inte helt ovanligt att man utvecklar ett beroende.

Kroppen och träningsresultaten påverkas negativt av alkohol på många sätt, här är några:

1. Alkohol innehåller mycket kalorier. När man dricker alkohol är det ofta svårt att hålla sig till den mängd mat man tänkt sig. Alkoholen påverkar vilken typ av mat man väljer, även dagen efter är man ofta sugen på fet och salt mat.

2. Alkohol är ett gift och kroppens reningsverk (levern) prioriterar alkoholförbränning före fettförbränning. Förbränningen fungerar sämre än normalt och energiöverskottet lagras som fettväv, framför allt kring midjan.

3. Alkohol påverkar salt- och vätskebalansen, och därmed prestationsförmågan.

4. Med alkohol i kroppen försämras koordinationsförmågan, även dagen efter är skaderisken större.

5. Man blir tröttare och risken är stor att tv-soffan lockar mer än motionsspåret.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.