Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Ta vara på dagsljuset!

Än har vi kanske en liten gnutta sommarkänsla kvar – ta vara på den, så minskar risken för höstdepression.

När dagarna blir kortare och det blir allt mörkare ute är det relativt vanligt att man känner av att kroppen och humöret påverkas. Man vet inte riktigt varför det är så, eller varför olika personer är olika känsliga för skiftningarna i mängden dagsljus, men troligtvis är serotoninsystemet inblandat.

D-vitamin har förmodligen också ett finger med i spelet – och om du inte lyckades fylla på dina D-vitaminförråd i somras kan kosttillskott eller en semesterresa hjälpa dig i vinter. Solstrålarna här i Norden är inte tillräckligt starka för att bidra med D-vitamin under vinterhalvåret.

Ladda solcellerna!

Solljuset är en bra medicin mot höstdepression och trötthet. Var ute så mycket som möjligt på dagtid. Ta en promenad på lunchen eller passa på att gå eller cykla om du ska till ett möte. Dagsljuset påverkar sinnena via ögat, därför ska du inte ha på dig solglasögon om du vill ha bästa möjliga effekt.

Regelbundna vanor och rutiner för mat, träning och sömn har god effekt och förebygger höstdepression.

Sätt igång kroppens belöningssystem med ett riktigt svettigt träningspass – så blir du pigg och glad och får ny energi och aptit på livet!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.