Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Studie: Kom i form med en minuts träning

Brist på tid är den vanligaste orsaken för att skippa träningen. Nu är det slut på ursäkterna. En studie visar att en minuts intensiv träning kan vara lika effektiv som 45 minuter.

Ingen vill lägga mer tid än nödvändigt på träning, så det är bara naturligt att vi söker en träningsform som ger mesta möjliga resultat med minsta möjliga insats.

Nu kan vi ha fått svaret: Det kan faktiskt räcka med en minuts höginstensiv träning.

I en studie, som publicerades i aprilnumret av magasinet Plos One, delade man in en testgrupp på 25 personer i tre grupper: En kontrollgrupp som inte tränade eller förändrade sina levnadsvanor över huvud taget.

En andra grupp ägnade sig åt lågintensiv uthållighetsträning i 45 minuter tre dagar i veckan.

En tredje grupp fick i uppdrag att köra intervallträning med sammanlagt en minuts högintensiv träning tre dagar i veckan.

I intervallträningen fick deltagarna värma upp i två minuter på en träningscykel. Därefter fick de trampa så fort de orkade i 20 sekunder för att sedan återhämta sig under tre minuter långsamt tempo. Efter tre varv uppgick den sammanlagda träningen till tio minuter, men bara en minut var högintensiv.

Studien pågick i sammanlagt tolv veckor.

Hälsoeffekterna hos de två träningsgrupperna var, till mångas förvåning, närmast identisk. 

Båda grupperna hade förbättrat sin syreupptagningsförmåga med 20 procent och båda grupper uppvisade stabilare blodsockervärden. Man såg också förbättringar på musklernas förmåga att producera energi och ta upp syre.

Kontrollgruppen uppvisade ingen skillnad.

– Vår studie visar att en intervallbaserad träning kan vara mer effektiv – hälsoeffekten är den samma som traditionell träning, fast på kortare tid, säger professor Martin Gibala vid McMaster som är en av huvudförfattarna bakom rapporten.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.