Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Stillasittandet – vår tids rökning

Nu pratar plötsligt alla experter om stillasittandet som vår tids största farsot. Vi är precis i början av ett uppvaknande, precis som på 60-70-talet när alla rökte.

Allt fler studier påvisar samband mellan stillasittande och olika sjukdomar. Övervikt och midjeomfång, cancer, högt kolesterol, högt blodtryck och andra hjärtkärlsjukdomar, diabetes typ 2, och benskörhet är några av dem.

Kanske är sambanden oklara i vissa fall, och kost, stress, för lite sömn är andra faktorer som vi vet också har samband med samma välfärdssjukdomar. Det är svårt att veta exakt vad som ger vilket utfall, men vi vet med säkerhet att alla dessa faktorer hänger ihop och skapar din livsstil – en livsstil som sikt antingen gör dig friskare eller sjukare.

Våra jobb blir allt mer automatiserade och de fysiskt krävande momenten skalas bort. Att cykla eller gå är betydligt mindre vanligt än att man tar bilen. Dessutom har vi de senaste femtio åren halverat tiden för hushållsarbete; från 26 timmar i veckan till 13. Samtidigt har den genomsnittliga skärmtiden ökat från 8 till 17 timmar i veckan. (enl. Archer E et al. Plos One 2013).

Vi sitter i genomsnitt 9,3 timmar per dag. Och sover bara 7. Ju mer stillasittande, desto större risk att drabbas av kroniska sjukdomar. Det hjälper att motionera och träna, men det kompenserar inte helt för all den tid man sitter stilla på jobbet. Stillasittandet orsakar vart tionde dödsfall (enl. I-Min Lee et al, Lancet 2012). Enligt en stor australiensk studie löper de som sitter mer än elva timmar per dygn 40 procent större risk att dö inom tre år än de som sitter mindre än fyra timmar (enl. van der Ploeg HP, et al Arch Intern Med. 2012). Läs gärna mer via denna länk.

Hur ska man då lyckas med att minska stillasittandet? Och var ska man hitta tid för att röra sig mer?

Att röra på sig mer behöver inte ta mer tid – men du behöver bli medveten om dina vanor. Undvik att sitta så ofta du kan. Du behöver inte byta jobb men gör vad du kan för att byta stil. Gör en total makeover på kontoret:

· Ställ alla saker du behöver lite längre bort, så att du måste resa dig upp för att nå till exempel häftapparat, hålslag,

· Ställ gärna skrivaren i ett annat rum

· Gå hellre många gånger än att samla dina ärenden på hög; lägg på ett brev, gå och hämta en kopp kaffe, gå och prata med din kollega istället för att maila eller ringa

· Stå vid skrivbordet – eller ännu hellre GÅ. Prova gåband för kontorsbruk, se http://walkplace.se

· Ställ en äggklocka vid datorn och gör pausgymnastik, eller använd pausprogram

· Välj ett lunchställe som ligger en bit bort

· Parkera längst bort på parkeringsplatsen

· Smygjympa i bilen, på flyget, på tåget

· Stå upp så ofta som möjligt; när du pratar i telefon, på bussen, på hållplatsen

· Ta trapporna istället för hissen

· Skaffa hund, eller gå ut med grannens

· Bjud in till söndagspromenad istället för att umgås över en kopp kaffe (eller ta med en termos!)

· Prioritera tid för att röra dig mer, till exempel istället för att se på teve

· Ta dig upp ur läsfåtöljen och gå ut och gå – och lyssna på en ljudbok medan du gör det

· Haka på Walk n' talk-trenden; Passa på att ta en promenad samtidigt som du har möte. Idéerna flödar när ni går och pratar; det blir lättare att tänka utanför boxen om man ÄR utanför boxen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.