Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Små skillnader avgör vikten

Motverka stillasittandet! De små skillnaderna i dina vanor är avgörande på sikt! Inte minst på jobbet.

Energibalans innebär att du får i dig lika mycket energi (kalorier) som du behöver, bland annat i förhållande till hur mycket du rör på dig.

På lång sikt är det mycket små marginaler som gör att du går upp eller ned i vikt. Små, men konsekventa förändringar kan vara det som gör att du väger tio kilo mer om tio år – eller inte.

Även om du har ett stillasittande jobb och inte har tid att träna finns det stora möjligheter att röra sig mer i vardagen. Ju mer du rör dig desto mer ökar ditt energibehov. Leta efter anledningar att röra på dig så mycket som möjligt:

• Gå ärenden, gå och prata med din kollega istället för att skicka ett mail eller ringa.

• Parkera lite längre bort istället för att alltid leta upp närmaste parkeringsplats.

• Ta trappan istället för hiss och rulltrappa.

• Promenera eller cykla till ett möte istället för att ta bilen.

• Skaffa ett höj- och sänkbart skrivbord, du förbrukar tre gånger mer energi när du står än när du sitter.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.