Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Skaldjur - gott och nyttigt

Augusti är skaldjurens tid. Räkfrossa och kräftskiva hör sensommaren till.

Och med de rätta tillbehören kan festligheterna bli riktigt hälsosamma!

Gott och nyttigt på skaldjursfesten

Välj dina tillbehör med omsorg så får du i dig hälsosamt fett och massor av vitaminer, mineraler och antioxidanter; Surdegsbröd, ett par skivor av en riktigt god präst- eller västerbottenost, en tomatsallad med olivolja och ett glas gott rött vin.

En liten klick aioli (helst gjord på rapsolja) eller en liten skål att doppa skaldjuren i, fylld med en god olivolja med pressad vitlök och massor av persilja.

Öl och snaps ger mycket extrakalorier men inga nyttigheter. Rödvin är ett bättre alternativ som bland annat bidrar med antioxidanter. Kom ihåg att även fylla på med vatten.

Som dessert passar ett bakat äpple med lite hackad mandel, kanel, kardemumma och lite vaniljsocker perfekt. Servera med lite matyoghurt eller en klick glass.

En fräsch och mättande lunch

Proteinet i skaldjur och fisk ger mycket mättnad i förhållande till sitt kaloriinnehåll, och är en bra bas i goda lunchsallader.

Lägg till strimlad romansallad, bitar av vattenmelon och ett par skedar rostade pinjenötter, så får du en nyttig och fräsch mättande lunch med smakfull balans mellan salt och sött. Kom ihåg att sältan i skaldjuren drar vätskan ur grönsaker och frukt och gör att de snabbt tappar sin krispighet, så ät helst salladen direkt när du blandat den.

Bild: Bild: MIKAEL FRITZON / SCANPIX

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.