Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Skön kontorsstretch

Sträck på dig, tänj och stretcha som en nyvaken katt några gånger varje dag, så ökar blodcirkulationen i kontorsmusklerna och du motverkar gamnacke och stela axlar.

Dessa stretchövningar kan du göra då och då under dagen för att slippa bli stel i axlar, nacke och rygg.

· Sträck båda armarna rakt upp, pressa dem neråt, bakåt så att armbågarna går utåt sidorna, och låt skulderbladen gå ihop.

· Knäpp ihop händerna framför dig, sträck armarna så långt framåt du kan, skjut rygg och låt skulderbladen gå isär.

· Sträck upp en arm i taget, sträck diagonalt (över huvudet) åt motsatt sida så att det drar i sidorna av ryggen.

· Dra upp axlarna mot öronen, rulla axlarna bakåt, neråt och sänk dem till ett avslappnat skönt läge.

· Lägg huvudet försiktigt åt sidan, vrid sedan huvudet lite framåt åt sidan (titta in i armhålan) så att det känns längre bak i nacken, håll kvar och låt det dra skönt i sidan av nacken. Byt och upprepa åt andra hållet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.