Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Sista träningstipsen inför varvet!

Nu är det inte långt kvar till GöteborgsVarvet; folkfesten, löparäventyret, den ultimata motionsutmaningen, eller målet för säsongens träning.

Det främsta och viktigaste rådet är Kör på som vanligt. Hitta inte på något nytt såhär i slutspurten av din träningsperiod. Det värsta som kan hända är att du blir sjuk eller skadar dig, så ta det lugnt, utmana inte och tänj inte på gränserna. Det är onödigt att ta några risker när det är så här kort tid kvar.

Ät, sov och träna lagom. Om du känner dig sliten i fötter, knän eller leder är det bättre att träna med våtväst och springa i vattnet, cykla eller gå på ett gympapass. Yoga och andra rörlighetspass är bra för att minska stelheten och öka ditt rörelseomfång, det gör att varje steg blir smidigare och känns lättare.

Dagarna innan loppet ska du bara ta det lugnt, så de sista riktiga träningspassen bör du ta under den här veckan; kanske ett snabbdistanspass och ett längre pass i lugnare tempo.

Kläder och utrusning

Gör inga stora förändringar nära inpå loppet, helst inga nya skor, pulsklocka och liknande. Det är lätt att bli distraherad om man inte kan sin utrustning, om man får skav eller inte känner sig helt bekväm. Använd hellre dina favoritkläder och ett par skor som du är van vid.

Klä dig lagom varmt, beroende på dagens väder. Hellre lite för kallt än lite för varmt. Om solen skiner är det viktigt att smörja med solskyddsfaktor på bar hud, till exempel armar, axlar, panna, hårfäste.

Tips:Packa väskan inför loppet

Mentala bilder

Gör vad du behöver för att må bra. Omge dig med människor som bidrar med positiv energi och gör att du känner dig glad och stark. Umgås med vänner som tycker det ska bli skönt, kul och spännande att springa 21 kilometer tillsammans med dig och 60.000 andra.

Ladda med positiva bilder på näthinnan.

Fyll ditt medvetande med härliga känslor och positiva, glada, starka mantran så att det är lätt att plocka fram dem när benen säger att du är trött. Vilka tankar och känslor vill du ha under loppet?

Träna din mentala inställning så att det är lätt att tänka i rätt banor på lördag den 18 maj!

Litet uppladdningstips får du här

Nästa vecka skriver jag om den viktiga kostuppladdningen. Vi ses då!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.