Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Så klarar du repet, armgången och rampen

Repklättring, armgång och ramplöpning. Så här klarar du hindren på nästa OCR-lopp!

Man vet aldrig på förhand vad som väntar på ett hinderbanelopp – däremot finns det några hinder som återkommer oftare än andra.

Armgång i så kallade monkey bars ingår nästan alltid. Här finns framförallt två vanliga tekniker. Snabbast brukar vara att svinga sig fram och greppa varannan pinne samtidigt som man växlar höger och vänster arm. Detta ställer vissa krav på kroppskontroll.

I den andra tekniken tar du i stället en pinne i taget, vilket är enklare rent tekniskt. Samtidigt tar det också längre tid, vilket kommer göra det jobbigare för kroppen. Försök peka framåt med benen och använd dem för att skapa fart i rätt riktning.

Ett annat klassiskt hinder är repklättring som också kan bemästras på flera olika sätt.

Hardcorevarianten utförs enbart med armarna och kräver därför rejält med armstyrka och är långt ifrån enkelt. Betydligt enklare är det att göra ett så kallat fotlås och använda benen för att ta sig uppåt.

Ta tag i repet och håll kroppen uppe med hjälp av armstyrkan. Koppla sedan ditt fotlås: sätt repet på insidan av höger ben och utsidan av höger fot. Fånga nu upp repet med vänster fot och lås det runt den högra.

Nu kan du stå med vänstra foten på repet och på så vis avlasta tyngden. Ta ett nytt grepp med armarna längre upp på repet, lyft höger lår så högt du kan och koppla ett nytt fotlås. Fortsätt göra så här tills du når toppen.

De två största OCR-loppen i Sverige, Toughest och Tough Viking, brukar också ha en stor ramp som avslutande hinder.

Rampen kan vara närmare fem meter hög och i slutet i princip helt vertikal, vilket gör att den lätt kan framstå som skräckinjagande.

Men även rampen går galant om man bara vet hur man ska göra. Nyckelorden är acceleration och mod. Ju längre in i rampen du kommer, desto högre ska farten vara.

Satsa helhjärtat, tveka aldrig och försök tänka att du ska springa uppför rampen – inte in i den – så kommer det gå bra. Glöm inte att ha skor med bra grepp!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.