Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Så grillar du rätt

Flintastek, grillkorv och entrecote är mat som inte direkt förknippas med hälsa, men grillat kan faktiskt vara väldigt bra mat, tipsar GP:s hälsocoach Kajsa Asp.

Om du grillar ofta är finns det några saker du bör tänka på, så att sommarsäsongen inte innebär onödiga hälsorisker.

1. Rätt virke och lagom varmt
Våga prova något nytt och välj gärna fettsnåla köttbitar som filé av kyckling, gris eller nötkött. Fett som droppar ner från köttet kan göra att lågor flammar upp. När maten blir bränd kan det bildas giftiga ämnen. Därför är det viktigt att torka av överflödig marinad innan köttet läggs på grillen.

Detta är också anledningen till att man ska vänta tills kolen slutat brinna innan köttet läggs på. Använd ved eller kvalitetsmärkt grillkol så att du kan vara säker på att det inte bildas farliga ämnen i glöden. Använd inte kottar eller impregnerat virke.

2. Välj tillbehör med omsorg
Byt ut majonnässåser och pommes frites mot tillbehör som gör måltiden sund och balanserad istället för en drypande fettbomb. Grillade grönsaker är enkelt och överraskande gott. Grilla till exempel majskolvar delade i bitar, squash i skivor, och bifftomater i halvor. Pensla grönsakerna med lite olja och salta lätt.

Gör en härlig sallad med babyspenat, bönor, tomater, rödlök och en god vinägrett. Servera gurk- och morotsstavar, cocktailtomater, blomkålsbuketter och oliver i småskålar som snacks. Färskpotatis kokar snabbt medan köttet ligger på grillen.

Fräscha såser kan du enkelt blanda själv med naturell yoghurt som bas. Prova till exempel vitlök, chili, lime, mosad fetaost eller färska örter. Med riven gurka, vitlök och lite salt får du en syrligt krispig tzatziki som passar till det mesta.
Gör egen tomatsalsa med lök, vitlök, krossade tomater, salt och peppar och en nypa socker. Låt såsen koka länge så att smaken koncentreras, låt kallna och förvara i en glasburk i kylskåpet, den håller åtminstone 4-5 dagar.

3. Diska kniv och bräda
Använd inte samma skärbräda och kniv till råa grönsaker och otillagat kött, det innebär risk för magsjuka. Låt kyckling, hamburgare och korv bli helt genomstekt.
Köttsaften ska vara helt klar när du skär ett litet snitt i köttet.


Smaklig – och sund – måltid!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.