Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Omstart för ett piggare starkare jag

Terminsstarten innebär en återgång till vardagen. Tråkigt att gå tillbaka till ekorrhjulet, tycker vissa, medan andra känner att det är skönt att komma tillbaka till rutiner, vardag och lite mer ordning och reda i mat- och träningsvanorna.

Har du passat på att komma i bättre form i sommar, så missa inte möjligheten att behålla din goda form. Nu krävs det mer planering och man kanske får anstränga sig lite mer för att få tiden att räcka för både jobb, familj, träning och andra måsten, men du behöver dina goda vanor än mer för att orka med och klara av ett högre tempo.

Ät frukost, lunch och kvällsmat varje dag. Fyll halva tallriken med grönsaker och en fjärdedel vardera med långsamma kolhydrater och protein, till exempel en kycklingfilé, en burk tonfisk, en hög med räkor, ett kokt ägg, en bit kött eller en laxfilé. Drick helst vatten. Ät gärna ett mellanmål på för- eller eftermiddagen om du behöver mer energi.

Sov ordentligt och stressa mindre. Stress och för lite sömn sätter kroppen ur balans och ökar risken att gå upp i vikt (främst kring midjan), och att kolesterol och blodsocker kommer i obalans. Genom att varva ner och ge kroppen den återhämtning som behövs fungerar hela systemet bättre.

Var snäll mot dig själv och bejaka dina goda sidor. Ta hand om din kropp på bästa sätt, så håller den fantastiska maskinen längre och blir din bästa vän.

Hösten innebär för många att man har mindre tid för sig själv, och det blir mindre tid för träning och bra mat – men det kan också vara ett gyllene tillfälle att skapa nya hälsosamma rutiner och bli lite mer effektiv.

Gillar du utomhusträning är det bara att fortsätta med sommarens goda vanor. Med bra utrustning såsom en smidig reflexväst och pannlampa, kan du trotsa mörker och höstväder och jogga, cykla och åka rullskidor även när kvällarna blir mörkare. Välj hellre ett plant underlag än snåriga skogsstigar så du inte skadar dig i onödan.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.