Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Nyttig snabbmat – bra mat när du har ont om tid

Många tror att hälsosam mat innebär långkok och mycket tid framför spisen. Att färdigmat, frysta pizzor, snabbnudlar och mikrouppvärmda piroger är det enda man hinner med i en tidspressad vardag. Och att snabba luncher alltid är onyttiga. Men faktum är att även snabbmat kan vara väldigt nyttig, se här!

En snabblunch på hamburgerrestaurangen kan bli rena hälsomåltiden om du väljer rätt tillbehör. Välj minimorötter eller bönsallad istället för pommes frites. Mjölk eller vatten istället för läsk, och gärna grovt bröd i burgaren. På många ställen finns det bra sallader, men se upp med dressing, krutonger och friterade tillbehör.

Grab n’ go!

Många använder lunchpausen för att förflytta sig mellan möten istället för att sitta ner i lugn och ro och äta. Trenden är dessvärre stark och har hållit i sig några år nu, det märks inte minst i butikernas snabbsortiment med ett växande utbud av Grab ’n go-produkter; mat som du håller i ena handen medan du till exempel håller i portföljen eller kör bil med den andra.

Var uppmärksam på att när du gör något annat samtidigt registrerar inte kroppen maten du äter på samma sätt som när du enbart fokuserar på måltiden. Multitasking är enligt senaste forskningen en stor anledning till övervikt och ohälsa.

Ge hellre maten den uppmärksamhet den förtjänar, det vinner du på i längden!

Välj gärna lunchalternativ med mycket grönsaker och fullkorn, samt kyckling, skinka eller fisk.

· Korv kan vara bra mat, men innehåller oftast mellan 25 och 35 procent fett. Välj iså fall en smal korv och komplettera med grönsaker och frukt. Mjölk eller vatten som dryck!

· Kladdiga majonnäsröror och alltför mycket ost gör luncherna rika på fett och ger för mycket energi på en liten mängd.

· Luras inte att köpa billiga chokladbars eller stora bullar och muffins vid kassan – de innehåller minst lika mycket energi som hela din lunch.

Var beredd med burkmat!

Se till att ha skafferi och frys fyllda med lättlagade och bra råvaror så att det går lika snabbt att svänga ihop en god pastasås eller en fräsch tonfisksallad som att lyfta luren och beställa en pizza;

Tonfisk

Kycklingfilé

Laxfilé

Frysta skalade räkor, eller handskalade på burk

Makrill i tomatsås

Krossade tomater, cocktailtomater på burk

Fullkornsbulgur, quinoa, pasta (gärna fullkorn), glasnudlar (risnudlar)

Frysta wokgrönsaker, ärter, grönsaksblandning, edamamebönor

En påse morötter, en klyfta vitkål, blomkål, broccoli

Gul och röd lök

Oliver

Olivolja, vinäger, kryddor, pesto

Grovt knäckebröd, fullkornsbröd

Bönor, kikärter, linser; Låt spadet rinna av och blanda med olivolja, lite vinäger och hackad rödlök.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.