Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Nyttig julmat!

Julen kan bli en riktigt hälsosam mathögtid. Våra svenska traditionella råvaror är riktigt nyttiga, det gäller bara att göra medvetna val.

Det viktigaste är att äta lagom mycket. Vi drabbas lätt av ”buffésyndromet” när vi står inför ett julbord. Bara för att det finns så mycket olika saker blir det ofta alldeles för mycket på tallriken.

 

Ta ett varv runt bordet innan du börjar ta för dig. Välj ut det du verkligen är sugen på, och ta bara en tallrik. Låt bli ris-a-la-maltan efteråt, och ta det lite lugnt vid gottebordet. Ta ett par clementiner istället, och kanske någon riktigt god chokladbit. Ät långsamt och njut med alla dina sinnen.

 

Rostade rotfrukter
Passar fint till julskinkan – och är busenkelt att göra.
Skala dina favoritrötter, t ex 2-3 morötter, några rödbetor, en palsternacka och en bit rotselleri. Skär dem i klyftor och lägg i en 2- eller 3-literspåse. Häll i 2 msk olja och lite salt och peppar. Sätt på en påsklämma och vänd och ”göra” runt tills oljan och kryddorna fördelats jämnt. Lägg ut på ett bakplåtspapper. Rosta i ugn ca 225 grader 15-20 minuter, tills rotfruktsbitarna mjuknat och fått fin färg.

 

Kål är supernyttigt
Vit, grön och röd kål är alla väldigt nyttiga och fiberrika. Prova gärna denna fräscha Rödkålssallad
Strimla färsk rödkål fint, t ex med en skarp osthyvel, lägg i en salladsskål. Skala en apelsin och skär bort de vita hinnorna. Skär apelsinen i småbitar och blanda med kålen. Häll över apelsinsaften från skärbrädan (eller klipp apelsinklyftorna direkt ner i salladsskålen). Vill man piffa upp det hela passar det fint att lägga i lite russin eller lite färsk koriander – passar bra ihop med den syrliga apelsinen.

 

Sill, lax, lutfisk och skinka
Passa på att få i dig massor av nyttigt omega 3-fett, det finns i både sill och lax – och väldigt mycket i den feta ålen.
Lutfisk är väldigt fettsnålt, passar bra som lunch någon dag du vill äta lite lättare mitt på dagen – ät den med gröna ärter, kokt potatis och lite sås, och massor av god senap!
Skinka är näringsrikt och fettsnålt – om du tar bort fettranden.

 

Citrusfrukter, russin, nötter, kanel och glögg
Även julens godsaker innehåller en hel del nyttigheter. Citrusfrukterna är rena c-vitaminkuren, torkad frukt som russin och fikon är fiberrika, nötterna och mandeln fulla av nyttigt fett, kanelen och glöggen (gjord på rödvin) rika på antioxidanter.

 

Ta en långpromenad varje dag, och gärna något träningspass. Det blir en skön stund för dig själv, där du får lite lugn och ro från julstöket och chans att göra av med lite av överskottsenergin.
Ha en riktigt god och skön jul!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.