Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Nya rekommendationer för ett friskare liv

Löpsedlarna har senaste tiden varit fullmatade med feta rubriker om 5:2 och 16:8. Tidigare var det LCHF och GI. Många av oss är utleda på alla dessa dieter och tyvärr är det nog många som inte längre orkar lyssna på nya rön och råd om kost. Men de nya nordiska näringsrekommendationerna är verkligen värda att ta till sig.

De nya nordiska näringsrekommendationerna (NNR5) visar vägen till vetenskapligt dokumenterade matvanor som gör dig friskare och minskar risken för övervikt, högt blodtryck, stroke, högt kolesterol, diabetes och benskörhet.

NNR5 sätter fokus på goda vanor, mat med mycket näring och en helhetssyn på hälsan. De nya uppdaterade näringsrekommendationerna handlar om att göra hälsosamma val och bygga upp långsiktigt sunda vanor:

Välj fisk eller vegetariskt då och då, istället för korv och andra kötträtter.

Byt standardmjölk mot lätt- eller mellanmjölk som är berikad med D-vitamin. Välj produkter med lägre halt mättat fett, eller ät mindre portioner av de fetare.

Lägg till mat som ger mervärden, såsom grönsaker, bönor och rotfrukter, hjärtvänlig rapsolja och bröd med fullkorn, gärna med hela korn, nötter och frön.

Nya NNR visar väger till matvanor som bidrar till att vi håller oss friska och som ger den näring vi behöver. En viktig förändring jämfört med tidigare versioner är att fokus flyttas från mer exakta mängdangivelser och energiprocent till rekommendationer om hälsosamt fett och bra kolhydrater.

Rekommenderad mängd D-vitamin har höjts rejält. Kanske blir det så att fler produkter inom en snar framtid kommer att berikas, och att D-vitamininnehållet i till exempel lättmjölk och margariner kommer att ökas. Tills dess kan det vara en god idé att äta tillskott under vinterhalvåret.

De nordiska näringsrekommendationerna syftar till att förbättra folkhälsan, baserat på kunskaper kring livsstilsrelaterade sjukdomar. Hälsosamma matvanor är en viktig del i att förebygga hjärtkärlsjukdomar, benskörhet (osteoporos), vissa cancertyper, typ-2 diabetes och relaterade följdsjukdomar.

Varannan svensk väger för mycket, 40.000 svenskar dör varje år i hjärt-kärlsjukdom och lika många drabbas av cancer. Därför fokuseras råden kring att vi behöver äta mer grönsaker, frukt, fisk och fullkorn, byta ut hårt fett mot mjukt, och minska på salt och socker (främst från läsk, godis, glass, snacks, kakor).

Mer fullkorn, grönsaker, frukt och bär för mer vitaminer, mineraler, antioxidanter och fibrer, samt för att de ger lite energi i förhållande till volym, vilket gör det lättare att hålla vikten och minskar risken för diabetes och hjärtkärlsjukdom

Mer fisk för fettsyrornas skull och för att tillföra bland annat D-vitamin, jod och selen

Mjukare fett och mindre salt för att förebygga hjärtkärlsjukdomar

Mindre socker för att öka näringstätheten i kosten som helhet, och för att minska övervikt och fetma.

Ta dig upp ur soffan! En annan väldigt viktig detalj som bidrar till ett friskare liv är att röra på sig mer. Träna gärna så du blir andfådd och svettig några gånger i veckan, och öka din dagliga vardagsaktivitet genom att cykla, stå eller gå mera, istället för att sitta stilla.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.