Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Mindre stress, fett och salt

I Sverige är det inte så många som pratar om saltets påverkan på hälsan. Vi har fullt fokus på kalorier, fett och kolhydrater, men faktum är att även saltet har stor betydelse för en hel del livsstilsrelaterade sjukdomar och riskfaktorer.

Medelsvensken behöver halvera sitt saltintag. Både hjärtat, kärlen och skelettet skulle må bra av det – för mycket salt bidrar bland annat till högt blodtryck och benskörhet.

• Salt kan höja ditt blodtryck – då ökar risken för hjärtinfarkt, hjärtsvikt, stroke och skador på njurarna.

• För mycket salt kan dränera skelettet på kalcium och bidra till benskörhet.

Försök att succesivt vänja dig vid att äta mindre salt. Går man alltför fort fram kan maten kännas smaklös och tråkig, men efter hand blir smaklökarna vana vid att känna andra smaker. Använd sparsamt med soja, fond och buljongtärning. Smaka på maten innan du saltar, och ta det lugnt med flingsalt, kryddblandningar, konserver och färdiga soppor. Låt matens egna smaker få ta plats och smaksätt med färska örter, peppar, chili, vitlök, ingefära, skal och saft av citron och lime.

Pesto, vissa ostar, oliver, salta nötter, chips, popcorn och salta pinnar innehåller mycket salt. Välj hellre osaltade nötter – rosta dem gärna i ugn eller torr stekpanna för att locka fram mer smak. Poppar du popcornen själv är det du som avgör hur mycket salt du tillsätter.

Skaldjur, kallrökt och gravad fisk, och pålägg som lufttorkad eller kallrökt skinka innehåller ofta mycket salt. Titta efter nyckelhålet så hittar du pålägg med mindre fett och salt.

Mer än hälften av saltet vi får i oss finns i färdigmat i maten vi äter på restaurang. Smaka alltid på maten först, och försök att låta bli att salta extra på din portion.

Behöver man extra salt när man tränar mycket?

Om man tränar mycket och ofta, och svettas väldigt mycket, kan kroppen ha svårt att kompensera för de salter man förlorar. Detta kan vara bra att känna till för alla som åker på träningsresor och tränar ett par timmar varje dag i varmt klimat.

I de sammanhangen kan det finnas skäl att faktiskt äta mer salt. Det behövs även för att kroppen ska kunna ta upp vätska i tillräcklig utsträckning för att återställa vätskebalansen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.