Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Midsommar i hälsans tecken

Nu öppnar vi dörren till sommaren med alla midsommarens fina ingredienser!

Ägg, sill och lax är utmärkta källor till D-vitamin, fisken innehåller dessutom det nyttiga omega 3-fettet.

Matjessill är perfekt snabbmat på sommaren. Tillsammans med gräslök och/eller finhackad rödlök, en skiva mörkt fullkornsbröd eller färskpotatis, plus en klick gräddfil har du en fantastisk sommarlunch på nolltid.

– min egen midsommarfavorit!

Njut av färskpotatisen

Färskpotatis är en verklig sommardelikatess – passa på och njut nu när den är som allra bäst! Färskpotatisen är rik på c-vitamin och kalorisnål. Den har ungefär samma energiinnehåll som äpple; innehåller 84 procent vatten och bara ca 60 kcal per 100 gram.

Koka gärna lite extra så du även kan njuta den kall; Skivad på en knäckemacka med lite kaviar eller flingsalt, eller i en fräsch potatissallad med vinägrettdressing. Oslagbart!

Jordgubbarna är rena hälsomaten och innehåller bland annat c-vitamin, järn, fibrer och antioxidanter. Prova matyoghurt smaksatt med limeskal och lite florsocker som ett smalare alternativ – istället för vispgrädde eller gräddglass.

Läs gärna mer om jordgubbar i förra veckans tips!

Fysisk aktivitet ingår

Midsommarafton erbjuder dessutom många tillfällen till fysisk aktivitet:

- Dans kring midsommarstången, folkdans på dansbana, discodans på dansgolv.

- Små grodorna, hoppa säck, potatisen på skeden och andra lekar och tävlingar.

- Långa promenader i naturen; för att plocka de blommor du behöver till kransen och under huvudkudden.

Trevlig midsommar!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.