Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Mer pepp om vinterlöpning

Efter förra veckans läsarfråga i Göteborgs-Posten hörde en läsare av sig och saknade en del tips. Frågan gällde hur man ska kunna behålla motivationen till att fortsätta löpträna under höst och vinter. I mitt svar hade jag främst riktat in mig på att man genom att se till att hålla igång under vintern kan slippa känslan av att man börjar om från noll när vårsäsongen startar, plus vikten av att sätta långsiktiga mål med sin löpträning .  

Istället för att springa på löpband bör man lyfta fram allt det som är bra och positivt med vinterlöpning, tyckte läsaren, och jag håller med. Att komma ut och springa en runda i friska luften är oerhört skönt och uppiggande.

Tack Margareta för inspirerande tips! Jag tog mig friheten att fylla på din lista.

Frisk luft

Löpningen är ett sätt att komma ut och andas lite. Många går knappast ut alls i höstmörkret.

Kontinuiteten

Att oavsett väder och vind, temperatur och lust bara fortsätta springa regelbundet. Hitta rutiner som funkar för dig och bara gör det – utan att fundera över omständigheterna.

Hitta tiden

Om det inte känns lockande att springa på vardagskvällarna när det är mörkt, ta en skön morgon- eller lunchrunda när du är ledig.

I lurarna

Att lägga lite extra omsorg om vad man lyssnar på under löprundan: din favoritmusik eller en ljudbok. Gör flera olika spellistor och variera.

Nya områden

Undvik att springa i skogen när det är mörkt. Asfalt är säkrare, bland annat är underlaget jämnare och det finns färre saker man kan snubbla på. Utforska nya kvarter och områden.

Uppvärmningen

Starta försiktigt och ta det lite lugnare i början av rundan. Kalla muskler är stelare och skörare och det kan ta lite längre tid innan de mjukas upp om det är kallt ute.

Det är i alla fall skönt efteråt

Belöna dig själv med bastubad, en varm dusch och en kopp gott te eller varm choklad efter löprundan. Ju större utmaning desto större tillfredsställelse när du klarat av den!

Utrustningen

Glöm inte reflexvästen, skönt varmt underställ, go mössa/handskar och broddar när det är halt…

And don’t forget; Be careful out there…

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.