Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Matdagboken – din bästa coach

Återigen fylls löpsedlar, bloggar och kafferumsdiskussioner med nya diettips. Det talas om nya friska tag, höststarter och booster av olika slag.

Mitt bästa tips för att gå ner i vikt (eller undvika att gå upp) är att hålla bättre reda på vad du äter; att skriva matdagbok på papper eller i din smartphone (t ex i kalendern eller anteckningssidorna), och att helt enkelt låta bli att äta när det inte är dags för det.

Bestäm dig för att äta tre gånger om dagen, med tillägg av ett eller två mellanmål om du behöver, och däremellan inte äta eller dricka något – förutom vatten, te eller kaffe.

Maten vi äter vid matbordet är sällan orsaken till övervikt, allt du äter utan att tänka på det är desto större bov; resterna i kastrullen eller på barnens tallrikar, det där som slinker ner medan du dukar av bordet, chokladkakan du köper på vägen till bussen, kakan du stoppar i dig på stående fot när ingen ser – på vägen från fikarummet (för du skulle ju egentligen inte ha någon kaka…).

En matdagbok hjälper dig att komma underfund med vad just du behöver förändra för att komma närmare dina mål, oavsett om det är att gå upp eller ner i vikt, äta mer regelbundet eller kanske börja äta mer grönsaker och frukt.

Var, när, hur och varför?

Skriv upp allting du äter under en vecka. Anteckna gärna även var, när, hur och varför du åt. Ofta ger det en bra start på ett sundare ätbeteende. Kanske blir du överraskad av hur många små måltider det faktiskt blir på en dag. Kanske hoppar du över något som du annars hade stoppat i dig utan att tänka på det. Och troligtvis går du ner i vikt – för ofta får man i sig betydligt mindre kalorier när man blir mer medveten om sina vanor och ovanor.

Att även skriva upp varför du åt kan göra dig uppmärksam på oväntade orsaker till att du stoppar i dig onödiga kalorier, till exempel om du är arg, stressad eller ledsen. Ät helst bara när du är hungrig. Det finns bättre botemedel än mat och sötsaker, prova en kram, en promenad eller en bra låt som gör dig glad.

Bättre koll på kalorierna

Använder du en matdagbok som hjälper dig att summera kaloriinnehållet i det du äter och dricker, så kan du dessutom passa på att lära dig mer om vad du skulle kunna vinna på att minska på. Kanske ta en smörgås mindre, låta bli att ta mer mat, välja drycker utan extrakalorier och så vidare.

Appar som hjälper dig till bättre kalorikoll

Det finns många appar i viktminskningssyfte, de flesta med någon form av diet-inriktning eller med amerikansk livsmedelsdatabas. När svensk livsmedelsdatabas (Livsmedelsverkets) används får du rätt näringsvärden och relevanta uppgifter om mängder, t ex deciliter och gram. Neutrala appar utan diet- eller produktinriktning, är till exempel ViktVäktarnas app och Kaloriräknaren från ShapeUp Club.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.