Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Lottas dagbok del 4

Det är en glad och nöjd Lotta som stolt berättar om sin livsstilsförändring även denna vecka. Det har inte hänt så jättemycket på vågen, men det går åt rätt håll, och i sitt beteende och tankemönster märker Lotta en stor skillnad.

Lotta berättar att hon inte alls är sugen på sötsaker längre, och hon har inte haft svårt att tacka nej trots en tuff vecka med jobbresor, sena kvällar och en lyxig godis- och kakbuffé – en situation som normalt sett skulle inneburit en stor mängd extrakalorier. Istället för det sug efter godis, kaffebröd och mackor som hon normalt sett upplevt när hon varit mentalt trött har hon bara känt sig sugen på frukt.

– Jag tror dock att jag ätit lite för mycket nötter, säger Lotta. Jag köpte salta nötter och det satte igång ett sug efter mer, till slut hade jag ätit upp hela påsen. Så jag ska hålla mig till naturella mandlar i stället. Då blir jag nöjd efter 10-12 stycken.

Kajsa tipsar:
Rosta vanlig sötmandel i en torr stekpanna på medelvärme tills de fått fin färg. Rostningen lockar fram smaken i mandlarna – jättegott och nyttigt som godis och mellanmål (10-12 st är en lagom mängd).

Motionen
– Veckans utmaning blir återigen att komma ut och gå på helgen, det misslyckades jag med, igen, den gångna veckan, berättar Lotta. Jag har hittat en slinga hemma som är 2,5 km, och har gått den några gånger på kvällen för att få in rutinen att ge mig ut och träna hemma, som en förberedelse inför kommande löpträning.

Kajsa tipsar:
Det är bra att förbereda sig mentalt på vad som komma skall. Lottas plan är att så småningom öka farten i promenaderna och börja jogga. Genom att söka upp bra motionsspår, skaffa löparskor och styrketräna ben, mage och rygg förbereder hon sig för kommande utmaningar.

Att få den dagliga promenaden att bli av – i ur och skur – är en svår nöt att knäcka, men när man väl fått in vanan sitter den i ryggmärgen.

– Bestäm dig för att det bara ska göras, och tänk igenom vad du behöver förändra för att få det att bli av. Kanske något av barnen vill följa med på cykel? Kanske kan du göra det när du ändå har ett ärende till affären? Kanske kan du erbjuda dig att gå ut med grannens hund?

Från vänner, affärsbekanta och från sin mamma har Lotta fått kommentarer om att det redan syns att hon gått ner i vikt, främst i ansiktet och på magen. Att känna stöd och uppmuntran från omgivningen spelar stor roll när man gör en livsstilsförändring.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.