Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/3

Löpningen räddade Fredriks liv

I går var det fyra veckor kvar till Göteborgsvarvet – och hög tid att toppa formen om du ska springa. En som är i sitt livs form är Fredrik Lie. För tre år sedan kom han ut ur fängelset, utan bostad, pengar eller vänner. Nu har han kommit ur sitt missbruk och fått ordning på sitt liv – mycket tack vare löpningen.

 

 

Fredrik Lie var 20 år när han första gången kom i kontakt med droger. 
Efter gymnasiet ville han upptäcka världen, så han åkte till USA, där han testade allt från marijuana till ecstasy och kokain. Efter det fortsatte det bara, och i kombination med alkohol utvecklades det hela till ett missbruk.
Så småningom började Fredrik dock få ordning på livet. Men han mådde ändå inte bra. 
 – 2011 hade jag varit nykter i ett halvår och kommit till en punkt i livet där jag hade erövrat det mesta, säger Fredrik. Jag hade jobb, flickvän, lägenhet och pengar, men jag var ändå inte lycklig. Livet funkade helt enkelt inte.

Fredrik åkte till Thailand i ett försök att hitta rätt riktning i sitt liv. Där drack han en drink och snart hade han missat planet hem. När han väl kom till Sverige igen började han använda tunga droger.
– Har man väl satt igång går det snabbt. De som säljer droger är väldigt noga med att du ska vara välförsedd hela tiden. Och samtidigt som missbruket blir värre gör man allt man kan för att dölja det för alla. Det är en fruktansvärd situation.
Missbruket eskalerade och det började gå utför för Fredrik. Han förlorade flickvännen, jobbet, lägenheten och pengarna. Snart bodde han på gatan.
– Jag hade ingen kontakt med människor, jag gick runt som ett spöke på nätterna och fattade ingenting. Jag var hög konstant.
Till slut hann rättvisan ikapp Fredrik, som dömdes för narkotikabrott och bedrägerier.
– I det läget var jag så pass skadad att jag inte ens förstod vad som hände, säger han. Jag mådde så dåligt. Hela fängelsevistelsen var ett långsamt, mörkt uppvaknande.

Efter att ha suttit fängslad tio månader fick Fredrik två månaders rehabilitering, innan han till slut blev en helt fri man hösten 2014. Fredrik kom ut utan jobb och utan någonstans att bo, men har sedan dess fått stöd i sitt missbruk och i dag har han fått livet i rätt riktning igen. Han har ett boende, arbetar som civilingenjör och lever nykter.
– Det har varit en labyrint, och det har verkligen inte varit lätt att hitta ett sätt att leva som fungerar. Men mitt liv har blivit fantastiskt, jag har hittat en mening. Jag har förstått att man kan leva utan alkohol och droger, det trodde jag inte. I dag mår jag bra, både själsligt, psykiskt och fysiskt, säger Fredrik, och fortsätter:
– Det är viktigt att få bukt med det själsliga. Är man alkoholist eller narkoman behöver man förstå att problemet är större än själva begäret. Ofta är det inre problem, att man är missnöjd över något.

En annan viktig faktor som gör att Fredrik Lie i dag mår bra är att han upptäckt vikten av fysisk träning.
– Det började med att jag läste en avhandling på internet, som handlade om olika faktorer som påverkar mental stress. Jag förstod då att träning är bra för den mentala hälsan, och att regelbunden träning under lång tid är det som har störst effekt.
Fredrik började springa, till en början var konditionen usel och de första passen var fruktansvärda. I dag kan han springa två mil i ett svep och han försöker att springa minst tre gånger i veckan.
– Träningen har blivit ett sätt för mig att kicka på livet. Uppenbarligen verkar jag ha ett behov av kickar i mitt liv, men nu tycker jag att det inte finns något bättre än att sticka ut med några polare och springa en tuff runda på lunchen, eller att ta en runda runt stan en lördagseftermiddag.

Foppatofflor – en minst sagt udda fotbeklädnad om man ska springa Göteborgsvarvet. Bild: Per Wahlberg 
Foppatofflor – en minst sagt udda fotbeklädnad om man ska springa Göteborgsvarvet. Bild: Per Wahlberg 

Nästa mål i den 41-årige stockholmarens liv stavas Göteborgsvarvet. Det är första gången han ska springa loppet, men han ska göra det på ett sätt som sticker ut. Han ska nämligen springa loppet i så kallade foppatofflor.
– Det ska bli spännande. Det var någon som sa att det inte skulle gå, att det var en dum idé. Och det gick jag igång på. Jag vill visa att allting är möjligt, att det finns en lösning på problemen, och förhoppningsvis kan jag inspirera någon till att utmana sig själva. Jag kommer aldrig kunna vinna ett lopp, men kanske kan jag bevisa att man kan ta sig väldigt långt om man bara vill.

Bild: Per Wahlberg
Bild: Per Wahlberg

För Fredrik och alla andra återstår alltså nu bara fyra veckor till loppet –  och i det här läget bör du ha gjort din grundträning inför Göteborgsvarvet. Men det finns fortfarande några saker att tänka på för att maxa ditt race.
Med en månad kvar till halvmaran kan känslorna variera. Antingen är du i ditt livs form, eller så känner du en allt mer påtaglig panik.
– Har du inte tränat alls så här långt är det kanske inte så bra, men det går fortfarande att påverka mycket med en månad kvar, säger Alexander Nilsson, själv framstående löpare men också löptränare för ungdomar i Mölndals AIK.
– Det man ska tänka på nu är att försöka få upp farten mer och mer ju närmare loppet man kommer. Till en början kan man träna mycket i sin tilltänkta tävlingsfart, för att sedan skruva upp farten ännu mer så att tävlingsfarten förhoppningsvis känns bekväm när det är dags. 

Rent teoretiskt är grundprincipen för formtoppning ganska enkel. Det bygger på att du under en period tränar riktigt hårt, vilket gör att kroppen blir trött och nedbruten. Därefter följer du upp med en period med mindre träning – och då svarar kroppen förhoppningsvis med att komma tillbaka och då vara starkare än tidigare. Exakt hur de olika perioderna ska se ut för bästa resultat är individuellt, men det finns några riktlinjer att följa, menar Alexander Nilsson:
– Ska man göra en klassisk formtopp just nu skulle jag rekommendera att man först kör två veckors hård träning, där man kör lite över det normala, så att man blir lite extra sliten. Den tredje veckan kan man sedan gå ner till ungefär 80 procent av sin vanliga veckodos löpning, och sedan till 60 procent på tävlingsveckan. 

Alexander Nilsson rekommenderar att man kör sitt sista riktigt hårda träningspass tio dagar innan loppet. Därefter gäller det bara att hålla igång kroppen utan att göra den trött och sliten.
– Sista dagarna handlar mest om att få kroppen att kännas bra när det är dags för start. Och ofta är det bra att jogga lite under veckan, samt lägga in några fartökningar. Det är sällan någon bra idé att vila för mycket.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.