Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Kom i bättre form i sommar!

Sommar och snart dags för semester. Vem vill inte passa på att bli starkare, snabbare och smidigare – och kanske gå ner lite i vikt – när man har ledigt från jobbet och massor av tid för träning?

Det låter hur enkelt som helst, men det är inte alltid så lätt att hinna med allt man behöver under ledigheten – och semesterperioden är ju inte heller oändlig. Ta vara på semesterdagarna på bästa sätt, så kan du efter ledigheten vara i ditt livs form.

Som vanligt gäller det att utgå ifrån sin egen nivå. Om du är nybörjare och normalt sett inte rör dig särskilt mycket i vardagen är en daglig långpromenad ett bra sätt att komma i bättre form. Öka takten i uppförsbackarna och passa på att få upp flåset så att hjärtat tränas på ett naturligt sätt. Lägg efter hand till några styrkeövningar för mage och rygg, kanske några sit ups och rygglyft.

Du som redan innan har bra träningsrutiner och löptränar några gånger i veckan; låt semesterperioden innehålla några pass då du släpper på rutinerna, nyfiket springer på nya ställen, i en fart som du inte är van vid, i terräng eller i backar. Att lägga in pass med lite tokiga inslag gör träningen roligare och mer varierad – och ökar möjligheterna till utveckling.

Fortsätt köra två vanliga löppass varje vecka, ett långpass och ett snabbare, och lägg in 1-2 pass med mer lekfulla inslag som antingen kan ersätta ditt ordinarie intervallpass eller bli ett tillägg till det du brukar göra. Lämna klockan hemma och kör helt på känsla och lust.

Låt långpasset vara riktigt långt, utmana dig själv på minst 1-2 timmars löpning. Ta med sportdryck eller en näve russin och nötter så att inte energin tar slut när du har långt hem.

Naturen har oändliga möjligheter. Backträning ett bra sätt att kombinera konditions- och styrketräning. Det krävs bra tryck i benen för att komma uppåt, och samtidigt är backen en perfekt plats för tuff intervallträning. Lägg gärna till några funktionella styrkeövningar – den egna kroppen är bästa träningsredskapet. Sträck på ryggen och spänn magen i alla övningarna. Prova till exempel:

– Utfallsgång: börja med egna vikten som belastning, senare kan du göra det mer jobbigt med ett par lagom tunga stenar i händerna,

– Marklyft när du med raka ben lyfter en sten eller liknande från marken. Börja utan extravikt för att bana in rörelsen och hitta rätt teknik.

– Armhävningar, knäböj och upphopp.

Njut av träningen utomhus. Den gör inte enbart att du kommer i bättre form – du får dessutom massor av frisk luft och lysande tillfällen att ladda upp D-vitaminförråden!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.