Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/3

Inne att träna inne – och en bra pulshöjare

För många är crosstrainern gymmets tråkigaste redskap. Men tränar man det i grupp och med en tydlig plan blir det bättre. Den här veckan har GP testat Indoor Walking.

 

 

Crosstrainern är den konditionsmaskin där utövaren gör en rörelse som liknar ett löpsteg, samtidigt som hen håller i två stora handtag. Jämfört med löpning har crosstrainern två stora fördelar; den aktiverar större delar av överkroppen och den är mer skonsam för kroppen, då användaren slipper de hårda stötar som annars uppstår vid löpning.

Motionscyklarna fick ett stort uppsving på 90-talet när en amerikansk långdistanscyklist kom på att det blev mycket roligare om man trampade tillsammans, vilket ledde till att spinningen uppfanns. Sedan dess har samma sak upptäckts även för crosstrainern. Om många personer gör något samtidigt, i en liten lokal och dessutom kallar det för något häftigt namn blir det roligare – och vips var Indoor walking uppfunnet. Men Indoor walking är mer än ett spinningpass på crosstrainer, menar Ansi Lindh, träningsansvarig för Indoor walking på Friskis & Svettis Göteborg:
– Vi vill gärna skilja på det. Visst är det konditionsträning med redskap, det finns både distans och intervall och det hänger ihop med musik och takt. Men det är ändå en annan upplevelse. I spinning sitter du ofta ner och är fokuserad, här är du hela tiden upprätt, vilket ger en annan känsla, säger hon, och fortsätter: 
– De som gått på spinning i alla år brukar inte nödvändigtvis gilla Indoor walking. De håller sig gärna till spinningen. Många som kommit till Indoor walkingen kommer annars från jympa, aerobics och liknande träningspass.

Indoor walking är kanske inte det mest insäljande namnet som har skapats i träningshistorien. Att promenera inomhus, hur bra träning kan det vara egentligen? För i grund och botten är namnet ganska missvisande, då det är betydligt tuffare än att bara gå. Själva grundrörelsen är en slags hybrid mellan power walk och löpning och pulsnivån är helt klart i höjd med det senare. Många upplever också att de får ut mycket av träningsformen.
– Huvudsyftet med Indoor walking är konditionsträning. Men du får också stabilitet, du jobbar med armarna och får med överkroppen vilket gör det till en ganska allsidig träning, säger Ansi Lindh, och fortsätter:
– Jag uppskattar det lättillgängliga i Indoor walking, men också att det är så skonsamt eftersom du slipper stötarna som du får i löpning. Här är du i stället i en skonsam rörelsebana hela tiden. Men för den som vill går det också att köra sig riktigt, riktigt trött. Den stora utmaningen är att du aldrig kan sätta dig ner och slappna av. Är du på spinning kan du i princip sitta ner och vila i perioder, men på Indoor walking finns inte den möjligheten vilket gör det mer utmanande.

Bild: Lisa Thanner
Bild: Lisa Thanner

För egen del är det få pass jag har varit så pass nyfiken på att testa som Indoor walking. Många gånger har jag nämligen försökt ta mig an crosstrainern inne på gymmet, som en alternativ träningsform för mina periodvis slitna löparben. Men varje gång har sessionen blivit betydligt kortare än det var tänkt. Tristessen har helt enkelt blivit för stor, och crosstrainern har för mig bara varit en konditionsmaskin som är nästan som löpning, men tyvärr med en väldigt stark betoning på ordet nästan.
Om crosstrainer på egen hand är olidligt tråkigt, så är crosstrainer i grupp helt klart bättre. För mig är det fortfarande inte i närheten av riktig löpning, men då ska man också komma ihåg att det förmodligen är den mest otacksamma uppgiften som finns att försöka frälsa en inbiten löpare med andra träningsformer. 

Passet för dagen heter Spurt och är ett av Friskis & Svettis så kallade limited edition-pass, som bara kan göras under en begränsad tid. Förra årets limited edition-pass, norska intervaller, blev dock så populärt att det numera tillhör det ordinarie utbudet. Norska intervaller är en typ av intervaller som, precis som namnet antyder, blivit trendiga efter att de utövats flitigt av norska skidlandslaget. Ett sådant pass innehåller fyra stycken fyraminutersintervaller där man i princip tar i så mycket det bara går, och är ett pass som är betydligt mer effektivt än det är behagligt.
Om spurtpasset också blir ett permanent inslag i utbudet återstår att se. Klart är åtminstone att det periodvis är riktigt utmanande. Passet inleds med uppvärmning, som sedan övergår till distansträning i form av långa sjok i låg till medelhög intensitet. Vi varierar grepp mellan de tre olika handtagen och går bitvis in i momentet som kallas ”balans” där man inte håller i sig överhuvudtaget. Så småningom glider passet in i nästa fas, som också är anledningen till att passet heter spurt – när man ser slutet i horisonten är det helt enkelt dags att gasa. Det sker först genom några tvåminutersintervaller med stegrande intensitet och kort vila och därefter väntar crescendot, som den här dagen består av korta enminutsintervaller och resulterar i ansenliga mängder mjölksyra i benen. 

När musiken slutligen tystnar är det svettigt i den lilla lokalen. Fönsterrutan har immat igen och det är utslagen skara människor som försöker återgå till normal andhämtning.
Jag lämnar lokalen, fullt inställd på att jag någon gång kommer återvända. Även om det kommer bli först när jag av någon anledning inte kan springa på riktigt.
 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.