Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Hitta tillbaka till din motivation

Har du tappat lusten för träning och sundare matvanor?

Ofta har man en stark motivation i början av året, men såhär års är det många som tappat sugen och känner att tiden och lusten inte riktigt räcker till. Det är lätt att även de mest inarbetade rutiner rubbas.

Alla behöver hitta sina egna sätt att motivera sig till att göra saker man i stunden inte orkar eller vill. Prova gärna något av dessa knep:

* Lev dig in i känslan av hur det känns efteråt, hur det känns när kroppen är trött och du nöjd och glad står i duschen.

* Bestäm dig redan kvällen innan för en morgonjogg. Förbered så långt som möjligt och lägg fram allt du behöver, så är det bara att glida ur sängen och krypa i kläderna på morgonen. Och börja inte fundera på hur trött du är eller att det skulle vara skönare att ligga kvar i sängen. Slappa kan du göra senare.

* Förbered för ett dopp i havet direkt efter löprundan. En helhetsupplevelse som slår det mesta!

Sätt mål som är realistiska men lagom utmanande, på en sund nivå som är lagom för just dig – det ska vara möjligt att nå dem, men krävas en hel del för att klara det. Ju längre du tar dig utanför din bekvämlighetszon desto mer stolt och nöjd kommer du att bli när du når målet.

Se möjligheterna i en sundare livsstil istället för att leta efter problem och svårigheter. Sundare matvanor och en aktivare livsstil ger dig ett bättre liv, du blir en gladare förälder och en trevligare partner.

Uppskatta den kropp du har och ge den vad den behöver för att fungera på bästa sätt; bra mat, motion och återhämtning.

Lev väl, vi hörs nästa vecka!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.