Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Grönt gör dig stark och uthållig

Ät din spenat. Grönsaker mättar och fyller din tallrik utan att ge extrakalorier.

Jag blir så glad varje gång man inom forskningsvärlden påvisar nyttan med vanlig mat. Det kanske inte låter så spännande att äta 500 gram grönsaker varje dag, att välja mer fiberrik mat eller äta mindre mättat fett. Alldeles nyligen publicerades en stor studie i tidningen Nutritition Journal som visar att Livsmedelsverkets allmänna råd fungerar väldigt bra. Bara genom att följa råden halveras risken att dö i hjärtkärlsjukdom.

Nu har turen kommit till spenat. Genom att äta mer av spenat, rödbetor, mangold och andra nitratrika grönsaker kan man öka både muskelstyrka och kondition. Det krävs en del för att komma upp i de nitratnivåer som undersökts, men det kan vara värt att prova – även i mindre mängder. Läs mer här

Grönsaker och frukt har även på andra sätt god effekt för dig som vill komma i bättre form och prestera bättre. Några exempel:

· C-vitaminerna i grönsaker, frukt och bär hjälper kroppen att ta upp det järn som finns i bröd, fullkornspasta, ris, bulgur mm. Vitkål, hallon och jordgubbar är extra c-vitaminrika såhär års!

· C-vitamin är dessutom en antioxidant som skyddar kroppen mot skador som bland annat uppstår när vi är stressade eller tränar riktigt hårt. I tomater och vattenmelon finns en annan antioxidant som heter lykopen, som har visats påskynda återhämtningsprocessen efter träning.

· Grönsaker mättar och fyller din tallrik utan att ge extrakalorier – bra för dig som vill gå ner i vikt. Lägg grönsaker på halva tallriken så får det inte plats lika mycket av den mer energirika maten.

Passa på att njuta av sommarens nyskördade svenska grönsaker – både för nyttans och för den goda smakens skull!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.