Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Glöggtider - men behåll vikten

Nu lackar det mot jul. GP:s kost- och träningsexpert visar hur du kan fira en god och skön jul, utan att gå upp i vikt.

Snart är det jul och många ser fram emot december månad med skräckblandad förtjusning. Plötsligt blir man bjuden på pepparkakor, lussekatter, glögg, choklad och skumtomtar var man än är. På posten, apoteket, vårdcentralen, och inte minst – på jobbet.

Alla godsaker, och kanske ett och annat julbord, sätter sina spår när det gäller vikten. Kanske man dessutom redan nu har tänkt sig ett nyårslöfte om sundare vanor, och årets sista veckor blir lite av en lång och utdragen sista måltid.

Tacka nej de flesta dagarna

Om vi vill firar vi jul under nära tio procent av årets dagar, har det givetvis betydelse för vikten om man säger ja tack till allt. Om du går upp 4-5 kilo under december har du exakt så många kilon mer att kämpa med efter jul. Och det är egentligen ganska onödigt.

Om du redan nu bestämmer dig för att tacka nej under fem eller sex av veckans sju dagar, då kan du njuta av julens godsaker någon gång i veckan och ändå behålla formen.

Skippa mandel och russin

Om det känns oartigt att tacka nej finns det några julgodsaker som passerar kroppens kaloriräknare ganska obemärkt:

• En kopp lättglögg utan mandel och russin

• Ett par clementiner

• Ett äpple

Nötter och mandlar är nyttigt i små mängder, men innehåller cirka 50 procent fett och är väldigt kaloririkt.

Och julbordet då?

Ät gärna av skinka, grönsaker, lax, knäckebröd och lite sill (helst löksill och andra som ligger i klart spad). Drick mineralvatten.

Ta det mer försiktigt med rödbetssallad, Janssons frestelse, korv och köttbullar, rullsylta, leverpastej, sill (särskilt senapssill och andra sorter som ligger i tjockt majonnäsbaserat spad), ost och kaloririka drycker (julmust, öl, snaps och glögg).

Gör av med extrakalorierna!

Ta alla tillfällen du kan och rör på dig så mycket som möjligt. Storstädning, fönsterputsning, långpromenader, sköna träningspass, och om det blir en vit jul kanske blir det tillfälle att åka lite skidor eller skridskor.

Tror du att du kommer att gå upp i jul? Det kan bara du själv bestämma.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.