Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Core Soft är ett pass med enklare övningar, som de flesta kan hänga med i. Men de flesta övningarna kan också anpassas för att göras tuffare, vilket gör att passet passar såväl nybörjare som träningsveteran. Ledaren Cilla Wiberg till höger i rött.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Den mjuka träningen nyttig även för de hårda

Introduktionspass för nybörjaren, eller bara ett lite lättare pass för den som redan är igång med sin träning. Core soft är träningspasset som alla har nytta av – och Puls har testat.

 

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

 

 

Klockan är strax efter fyra och det gröna golvet i Friskis & Svettis anläggning på Västra Hamngatan är fullt av människor i varierande åldrar och former. 
Här finns såväl ung som gammal, män som kvinnor, vältränad som nybörjare. I mitten av salen står en rödklädd ledare och förbereder sig för det kommande passet. 

Hon heter Cilla Wiberg och är träningsansvarig på Friskis & Svettis, där hon också varit instruktör sedan 20 år tillbaka. 
I dag är hon på plats för att leda Core soft, som är ett av de nyare passen i Friskis & Svettis utbud.
Core har man kunnat träna länge på i princip alla gymkedjor, men soft är en specialanpassad version av det hela.
– Soft är ett koncept som vi har på flera olika pass, och det är ett koncept som har en väldigt stor bredd. Att det är soft betyder att det är lite enklare att genomföra, vilket gör att det fyller många olika funktioner på en och samma gång, säger Cilla Wiberg, och fortsätter: 
– Soft är bra för den som kanske inte tränat tidigare och vill komma igång med sin träning, men också ett bra sätt att smyga igång för den som varit borta från träningen en stund på grund av sjukdom, skada eller liknande. Men lika mycket är det ett pass för den som redan tränar mycket, men känner för att ta hand om sig själv genom att göra ett lugnare pass. Då kan den här typen av pass vara ett bra sätt att landa i kroppen och rensa skallen.

Bild: Lisa Thanner


Cilla vill också slå ett slag för att den här typen av träning lämpar sig bra att utföra på en vilodag för den som är vältränad. De flesta av oss mår nämligen bättre och får en bättre återhämtning av lätt rörelse än att vara helt stillasittande.
– I och med att det här är ett lite enklare pass tycker många att det mest är härligt. Du tar inte ut dig till max men får gå igenom stora delar av kroppen, vilket kan vara skönt. Har man däremot inte tränat så mycket kommer det kanske inte upplevas som ett vilopass. Då blir det så klart desto jobbigare.

Det 55 minuter långa passet inleds med en stående uppvärmning för att öka cirkulationen i kroppen, men också för att hitta rätt hållning, vilket är centralt inom coreträning. Den goda hållningen är något som eftersträvas i alla övningar under träningen men också det tydligaste resultatet som träningen leder till.
– I coreträningen tränar du din djupa muskelstyrka, dina inre, stabiliserande muskler, säger Cilla Wiberg. Det gör att du får en mer stabil, starkare kropp med bättre hållning. De funktionella övningarna hjälper dig att lyckas bättre i annan träning, men också i vardagen i stort. Det är helt enkelt ett grundträningspass som hjälper dig på många sätt.

Bild: Lisa Thanner


Efter uppvärmningen börjar själva styrketräningen på passet. 
Den är till en början förlagd till golvet.
Vi får ligga platt på mage och jobba med att lyfta både armar och ben. Vi gör ryggresningar, plankan, höftlyft och sidoplankor. För den som provat andra gruppträningspass – eller bara varit en flitig besökare i gymmet – är de flesta övningarna med största sannolikhet välbekanta. 
En stor skillnad jämfört med många andra pass är dock att det inte byts mellan olika övningar lika ofta.    
– Vi jobbar med färre övningar och mer tid på varje övning, vilket gör att det är betydligt lättare att hänga med, säger Cilla Wiberg. Vissa kan annars uppleva att det går för snabbt mellan övningarna.

För min del är det en snudd på revolutionerande upplevelse. Utan att ljuga kan jag säga att många är de tillfällen genom åren där jag i en timmes tid försökt hänga med i ledarens furiösa tempo, utan någon vidare framgång. Lagom till jag i bästa fall förstått hur en övning ska genomföras brukar instruktören ha övergått till nästa och jag står kvar som ett stort frågetecken. När passet är över brukar jag vara lika delar förvirrad och förbannad, då jag inte behärskat övningarna och därmed inte heller fått några resultat.
Så är det inte på Cillas Core soft-pass. Nästan alla övningarna på golvet är välkända för mig, så även när vi går in i det stående styrkeprogrammet. Det här segmentet karaktäriseras av övningar som utfallssteg och olika varianter av knäböj. När övningarna är bekanta, samtidigt som de utförs under en längre tid hinner det också ta ordentligt på musklerna. Och alla som ägnat sig åt mycket bålträning vet vilken träningsvärk det kan leda till.
– Många vittnar om att de kan få mer träningsvärk av soft än av vanliga pass, säger Cilla Wiberg. Och det beror helt enkelt på att man hinner känna in övningarna bättre. När man vet att man gör rätt är det lättare att ta i mer, och då märks det så klart mer efteråt.


Till skillnad från många andra pass genomförs inte alla övningar i takt till musiken här. Vissa övningar gör man i stället i sin egen takt, vilket gör att man kan pressa på lite extra eller ta det lite lugnare, och på så vis anpassa träningspasset efter dagsform och förutsättningar. 
– På alla våra pass strävar vi efter att man ska kunna anpassa övningarna efter sin förmåga. Antingen genom att göra det lättare eller svårare. I Core soft är själva grundövningarna lätta, men är man vältränad kan man utan problem göra det jobbigare, säger Cilla Wiberg, och fortsätter:
– Det gör att Core soft verkligen är ett pass för alla. Det finns en liten myt om att softträning bara är för seniorer, men så är det absolut inte. Jag vill verkligen slå ett slag för att alla kan hitta något här.

När jag lämnar passet tänker jag på det där som Cilla sa om att träna lätt på sin vilodag. Det är nämligen den situationen jag befinner mig i. Jag kommer sliten till passet efter att föregående dag ha avverkat 15 kuperade kilometer i Skatås, vilket satt sina tydliga spår i kroppen. Jag är trött och seg, känner mig helt enkelt inte på topp och hade egentligen tänkt parkera i soffan.
Efteråt lämnar jag lokalen, och jag känner mig faktiskt mycket piggare efter passet. Fylld av energi och med obeskrivligt skön känsla i kroppen.
Även om jag också anar en att en skoningslös träningsvärk är på ingång.
 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.