Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Därför ska du träna

Jag säger bara en sak: har du möjlighet att styra över dina arbetstider och lägga in ett träningspass mitt på dagen så GÖR DET!!

Det är fantastiskt att få en rejäl genomkörare och bli rejält trött i kroppen, ta en paus från tankearbetet och, inte minst – att få det gjort.


Du får mer gjort

För många är tiden det största hindret i strävan att leva ett hälsosamt liv. Ett normalt träningspass inklusive resor, ombyte och dusch tar cirka två timmar, men du måste ju inte göra varje träningspass till ett stort projekt – även 20 minuters snabb promenad, löpning eller styrketräning ger effekt – och faktum är att du får mer gjort om du tränar regelbundet. Varför?

·Den ökade blodcirkulationen innebär bättre tillförsel av syre och näring till alla kroppens celler – även hjärnans.

·Hjärncellerna hittar nya kopplingar; positivt bl a för kreativitet, kognition och minne.

·Du blir mer effektiv.

·Skyddar mot bland annat Alzheimers och demens.

Du blir gladare

När du tränar mår du bättre. Alla mår inte bättre just under passet, men direkt efteråt kommer känslan av att man är nöjd, glad och stolt – och man mår bättre i livet i stort. Tålamodet blir bättre, man blir av med frustration och irritation, och man blir mer uthållig, även mentalt.

· Endorfiner frisätts och du blir gladare.

· Du trivs bättre med dig själv, vilket bland annat avspeglas på hur du ser på livet och hur du är mot andra. Relationer förbättras.

· Du blir mer kreativ och konstruktiv, blir bättre på att tackla utmaningar och bättre på att hantera stress.

Du mår bättre

Kroppen mår väldigt bra av att användas, det finns massor av mekanismer som påverkas – här är några av dem:

·Leder smörjs med ledvätska och förses med näring – de fungerar bättre och håller längre.

·Muskler stärks och avlastar lederna; mindre ryggont, knäproblem, ont i nacken mm.

·Du blir av med stresshormoner, överflödigt blodsocker och blodfett – bra för att förebygga och behandla diabetes, höga kolesterolvärden, högt blodtryck och så vidare.

·Energiförbrukningen ökar, vilket minskar risken för övervikt. Förbränningen ökar inte bara just när du är igång, utan även på längre sikt – bland annat för att du bygger upp muskler. Muskelvävnaden håller igång förbränningen, även i vila.

·Hormoner utsöndras, vilket har många positiva effekter – till exempel; Endorfiner är hormoner som får oss att må bra och ger smärtlindring, dessutom påverkar det bland annat sömnen och matvanorna. Endorfinerna utsöndras när man skrattar eller är förälskad – och när man tränar. Ett relativt nyupptäckt hormon som utsöndras när man tränar kallas Irisin. Det har bland annat effekt på ökad energiförbrukning och skyddar mot typ 2 diabetes, dessutom har det en anti-inflammatorisk och verkar vara positivt för vårt immunförsvar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.