Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Du hittar fibrer i grönsaker, frukt, bär, rotfrukter, baljväxter, bönor och linser samt i bröd, flingor, gryn, pasta och ris av fullkorn, tipsar Livsmedelsverket.  Särskilt rika på fibrer är exempelvis lin- och sesamfrön, ärtor, broccoli, brysselkål och palsternacka liksom hallon, päron, nypon, havregryn och rågknäckebröd. Bild: Lisa Thanner
Du hittar fibrer i grönsaker, frukt, bär, rotfrukter, baljväxter, bönor och linser samt i bröd, flingor, gryn, pasta och ris av fullkorn, tipsar Livsmedelsverket. Särskilt rika på fibrer är exempelvis lin- och sesamfrön, ärtor, broccoli, brysselkål och palsternacka liksom hallon, päron, nypon, havregryn och rågknäckebröd. Bild: Lisa Thanner

Därför kan fibrer förlänga ditt liv

Fibrer minskar risken både för sjukdom och för att dö i förtid – ändå äter de flesta av oss för lite av dem. Varför är det så svårt att äta rätt? Och vilken mat är mest rik på fiber?