Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Carlsson: Överdriv inte vilan – träna!

Förståsigpåarna har hittat ett nytt, viktigt sätt att rädda samhället. Den här gången går det ut på att varna friska, sunda människor för riskerna med träning.

Med tv-soffan som tron sitter dessa självutnämnda experter och levererar påhittade fakta. Det verkar också finnas ett samband på så vis att ju mindre man tränat de senaste 20 åren, desto viktigare är det att sprida sina teorier. Är fingrarna inte gula av cigaretter så är de det av ostbågar, när de knattrar över tangenterna för att lära Facebookvännerna om riskerna med överträning och hur bristen på vila gör att träningen blir verkningslös.

Problemet är bara att folk tar förståsigpåarna på för stort allvar. Samtidigt som soffproffset häller i sig en pava rödtjut eftersom han (ja, det är alltid en han) läst en notis om att rödvin KAN vara bra för hjärtat, ställer den stackars ovetande motionären in sina träningspass, i rädsla att bli övertränad.

I verkligheten är det ju dock så att det är väldigt få motionärer som ligger på gränsen till överträning. De flesta gör ju knappt något annat än att vila. Även om man kanske inte vet om det alla gånger. Många av oss jobbar heltid, men det sker stillasittande vid en dator eller vid ett konferensbord. Och när vi kommer hem fördelar vi tiden mellan matbordet, soffan och sängen.

Om man i den ekvationen lägger till att man i den bästa av världar också sover åtta timmar per dygn, så inser man snabbt att det vilas en ganska stor del av dygnet. Och tränas en ganska liten, om ens någon, del av dygnet. Och jag kan lova att det är farligare att vila för mycket än att vila för lite.

I början kan det kännas motigt, men får du bara till rutinen kommer daglig motion göra susen för dig. Det behöver inte vara hårt alla gånger, men bara att röra sig lite varje dag är oslagbart för både kropp och själ. Testa får du se!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.