Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Bättre hälsa med svensk mattradition

Ät mer grönsaker, fisk, fullkornsprodukter och omättat fett och minska risken för hjärtkärlsjukdom.

Livsmedelsverkets kostråd om att äta mer fisk, frukt och grönt, fullkorn och omättat fett är enkla att följa och kräver ingen extrem diet. Råden baseras på svenska mattraditioner och vetenskapliga bevis för vad som bedöms vara bra kost. Ny svensk forskning visar att risken att dö i hjärtkärlsjukdom är hälften så stor hos de som följer kostråden jämfört med de som har de sämsta matvanorna.

- Ät minst 500 gram grönsaker och frukt varje dag – fem om da’n gör kroppen glad

- Ät fisk 2-3 gånger i veckan – det behöver inte vara så komplicerat, även inlagd sill, makrill i tomatsås och tonfisk räknas

- Välj fullkornsvarianter när du äter bröd, pasta, ris, müsli och flingor – i fullkornsprodukterna finns alla viktiga mineraler kvar, och fibrer som har stor betydelse för magen och för din tarmflora

- Välj flytande fetter såsom olja eller flytande margarin i matlagningen

- Använd gärna nyckelhålsmärkta pålägg, korv, mjölkprodukter och så vidare.

Få följer råd

En stor studie från Lunds universitet som nyligen publicerades visar att Livsmedelsverkets kostråd fungerar – men dessvärre är det ganska få personer som följer dem – bara 3 procent av de 17 000 deltagarna.

Studien pågick under 14 år och visar att de flesta äter för mycket socker, mättat fett, vitt bröd och snabbmat med mycket fett och snabba kolhydrater.

Lättare hålla vikten

Genom att följa kostråden blir det dessutom lättare att hålla vikten. En kost med mycket grönsaker, protein från magert kött, mjölkprodukter och fisk, fibrer från rotfrukter, fullkorn, bönor och andra baljväxter, gör att du blir mätt på färre kalorier.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.