En trygg, pålitlig och stabil ekonomisk rådgivare är väl det som alla vill ha. Men det finns många mer eller mindre oseriösa aktörer på marknaden. Senior Rådgivarna startade som en reaktion mot det bolaget upplevde som bristande etik inom finansbranschen.
En trygg, pålitlig och stabil ekonomisk rådgivare är väl det som alla vill ha. Men det finns många mer eller mindre oseriösa aktörer på marknaden. Senior Rådgivarna startade som en reaktion mot det bolaget upplevde som bristande etik inom finansbranschen.

Goda råd behöver inte alltid bli dyra

ANNONS
|

När skrupelfria rådgivare erbjuder sig att placera era sparpengar riskerar speciellt äldre att råka illa ut. Som en reaktion på ”bristande etik inom finansbranschen” startade Senior Rådgivarna sitt bolag.

År 1820 öppnade Göteborgs Sparbank, den första i Sverige. Treåriga Carolina satte in 12 skilling. Hon fick konto nummer 1.

Mycket vatten har runnit under bankbroarna sedan dess, en hel del ganska grumligt. Många små banker har blivit få stora. Den ena bankkrisen har följt på den andra och skandalrubriker har berättat om bankchefer som plockat ut skyhöga löner. Rådgivare har blivit försäljare och kunder har kommit i kläm.

ANNONS

I december sändes programmet Pensionärsfällan i Kalla fakta på TV4. Där avslöjades hur skrupelfria rådgivare lurat pensionärer att ta dyra lån som de inte behövde.

Ett äldre par utanför Stockholm blev till exempel uppringda och kallade till ett möte i centrum. De övertalades att låna flera miljoner kronor på sin färdigbetalda villa mot att de fick några tusenlappar utbetalda till sig varje månad. Kostnaderna blev skyhöga och de fick inte ens ut hälften av den utlovade summan. Men det förstod aldrig paret som befann sig på gränsen till glömska och demens. Tvärtom var de tacksamma – kvinnan virkade grytlappar i present till försäkringsrådgivaren.

Den här historien är tyvärr inte unik. För att stärka konsumentskyddet inom finansbranschen har organisationen Sveriges Konsumenter krävt att alla, oavsett ekonomisk status, ska få tillgång till oberoende finansiell rådgivning. Jan Bertoft är organisationens generalsekreterare:

– Problemet i dag är att de finansiella rådgivarna egentligen är förtäckta säljare. Rådgivaren på banken har ett uppenbart intresse av att rekommendera produkter som är bankens egna, vilket kan innebära att de blir dyrare för kunden än nödvändigt. Finansiella rådgivare utanför bankerna, som nästan alltid arbetar på provision, har också starka skäl att rekommendera dyra produkter eftersom de då själva gör en större vinst, säger han.

ANNONS

Flera europeiska länder har redan gått före och förbättrat konsumentskyddet på marknaden. Sedan några år är det förbjudet i Norge, Storbritannien och Nederländerna att betala ut provisioner till rådgivare vid förmedling av finansiella produkter. Därigenom har de mest oseriösa aktörerna försvunnit.

Bristande moral inom branschen var också bakgrunden till att Peter Hultqvist och Magnus Johdet för ett par år sedan startade bolaget Senior Rådgivarna. I ryggen hade de då flera decenniers erfarenhet av pensions- och finansmarknaden. Droppen blev ett jobb där de skulle sälja fonder och placeringar åt ett Stockholmsföretag som ville etablera sig i Göteborg.

– Vi reagerade på övertalningsmetoderna. Det gällde att till varje pris få kunderna till kontoret och att snabbt göra affär, och vi uppmanades att inte lämna ut för mycket information till kunderna. Det var vad jag brukar kalla ett Kalle Anka-företag, ett bolag som inte håller en vettig moralisk nivå, säger Peter Hultqvist.

Senior Rådgivarna försöker arbeta utifrån ledstjärnorna trovärdighet och ärlighet. De erbjuder ekonomisk rådgivning kring pensioner och placeringar men är inte – till skillnad från många bankers rådgivare – uppknutna till ett visst utbud av fonder.

– Vi vill jobba lite som bankerna gjorde förr, och vara säkra på att våra kunder förstår riskerna. Den som exempelvis är 60-65 år bör inte ha en risknivå där man faktiskt kan förlora hela sitt kapital, säger Peter Hultqvist.

ANNONS

Seniorrådgivarna har också regelbunden kontakt med sina kunder.

– I dag tillhör den personliga bankmannen en svunnen tid, eller är förbehållen dem med mycket pengar. Men om kunden betalar flera tusen kronor för att vi ska förvalta hennes pengar tycker vi att det är rimligt med personlig kontakt några gånger om året, säger Peter Hultqvist.

Även Senior Rådgivarna tar ut en mindre procentuell avgift som ersättning för sin rådgivning, men då ingår minst fyra möten, kundträffar och utbildningar.

GP gick ut på stan och ställde två frågor till några slumpvis utvalda flanörer i medelåldern:

Hur nöjd är du med din bank på en skala 1-10?

Hur ofta har du kontakt med din bank och har du pratat med någon rådgivare där?


    Ingvor och Ola Andersson. Bild: Lisa Thanner
Ingvor och Ola Andersson. Bild: Lisa Thanner

Ingvor och Ola Andersson, 62 och 65 år

– Vi har Nordea och SEB och skulle kanske ge dem 7-8:a, men det retar oss att det inte går att få någon vettig ränta.

– Vi sålde ett hus och köpte en lägenhet så därför har vi haft lite mer kontakt med banken på senare tid. Om man inte är så intresserade är man väldigt beroende av att få råd som man kan lita på. På senare tid har vi ställt lite mer krav, bankerna tjänar ju förfärligt mycket pengar på oss.

ANNONS

    Einar Trollerud. Bild: Lisa Thanner
Einar Trollerud. Bild: Lisa Thanner

Einar Trollerud, 60 år

– Jag har haft Nordea i säkert 20-30 år och skulle nog ge dem en 8:a. Men avsaknaden av fysiska bankkontor är en källa till irritation, tycker jag.

– Någon gång per termin kanske. För ett drygt halvår sedan hade jag kontakt med en rådgivare som jag fick förtroende för.


    Ingela Clase med hunden Milton. Bild: Lisa Thanner
Ingela Clase med hunden Milton. Bild: Lisa Thanner

Ingela Clase, 70 år med hunden Milton

– Jag svarade just på enkät från min bank, Nordea, där jag gav dem en 10:a. De är väldigt tillmötesgående och tar sig tid.

– Jag har bara gjort förfrågningar om ett lån och har ingen speciell bankman. Men på telefonrådgivningen kan man få personlig service.


    Britta Pettersson. Bild: Lisa Thanner
Britta Pettersson. Bild: Lisa Thanner

Britta Pettersson, 67 år

– Jag är inte jättenöjd med varken Nordea eller Swedbank så det blir nog en 3:a. Egentligen är jag heligt förbannad på hela banksystemet.

– Maken och jag hade en personlig bankkvinna men hon var mest intresserad av att sälja bankens produkter – det har blivit väldigt mycket sälj, tycker jag.

Fakta: Seniorrådgivarnastips för säkra affärer

  1. Var medveten om att banker och försäkringsbolag inte sysslar med välgörenhet utan vill sälja finansiella produkter.
  2. Du ska inte behöva betala mer än 1 procent i rådgivnings/förvaltningsavgift. Ifrågasätt vad du får för pengarna!
  3. Ju äldre du blir desto mindre risk ska du ta. Personer över 60-65 år ska inte ha aktiefonder om de inte är beredda att förlora hela beloppet.
  4. Kontrollera att rådgivaren är licensierad och har utbildning inom försäkringsförmedling. Du ska tillfrågas om du inser riskerna med aktiehandel samt få ett kostnadsförslag. Allt som ni kommer överens om ska dokumenteras. Innan du ingår avtal bör du få papper med dig hem för att hinna konsultera dina närstående.
  5. Undvik diskretionär förvaltning som tillåter bolaget att göra affärer utan att reglerna är tydliga och noggrant fastställda. Det är alltid du som bestämmer över dina pengar.
  6. På sajten konsumenternas.se finns mycket information om finansiella tjänster.

Fakta: Checklista

  1. Oavsett vem du får finansiell rådgivning av finns det lagar och regler som ska skydda dig. Här följer en checklista.
  2. Den rådgivare du träffar ska tydligt berätta att det handlar om rådgivning, och inte om försäljning eller marknadsföring. För att lagarna ska gälla måste du få individuella placeringsråd, anpassade till just din situation.
  3. Kontrollera att företaget finns i Finansinspektionens register, annars har det inte rätt att ge dig råd om finansiella placeringar. Reglerna gäller framför allt placeringar i aktier, fonder, strukturerade produkter, obligationer och livförsäkringar med sparmoment.
  4. Rådgivningen ska dokumenteras och efter första träffen ska du få med dig en kopia hem – även om du inte har begärt det. Det är noga reglerat vad som ska stå i papperen, bland annat vilken risk du är beredd att ta med dina pengar och hur länge du vill binda dem. Det bör också framgå vilken produkt du har fått råd att placera pengar i, hur mycket, och varför rådgivaren anser att den passar just dig.
  5. Avtal som du skriver under är bindande och det finns sällan ångerrätt. Läs igenom all skriftlig information, se till att du förstår den och tänk noga igenom innan du skriver under. Stäm gärna av med närstående!
  6. Finansinspektionen och Konsumentverket har tagit fram regler för vilka kunskapsområden rådgivaren ska behärska. Han eller hon ska klara regelbundna kunskapstest, plus ha praktisk erfarenhet av rådgivning. På SwedSecs och Insuresecs webbplatser kan du se om din rådgivare har en aktuell licens.
  7. Företaget ska arkivera all dokumentation i tio år. Så länge kan en konsument begära skadestånd om hon fått vårdslös rådgivning som orsakat ekonomisk skada.
  8. Banker och fondbolag kan idag, utan kundens vetskap, placera sparpengar i företag som utnyttjar barnarbetare eller tillverkar landminor. För att dels hjälpa konsumenterna, och sätta press på bankerna, finns webbtjänsten Fair Finance Guide över vilka banker som tar mest respektive minst hänsyn till miljö och etik.
ANNONS