Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Trombonisten Louise Pollock är förväntansfull inför premiären av Richard Wagners Rhenguldet, den första av fyra Wagner-operor som kommer att ges på Göteborgsoperan de närmaste åren. Bild: Elisabeth Wikström

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Fullt blås när Louise laddar inför premiären

Kompositören Richard Wagner är känd för sina ledmotiv, där olika musikslingor kopplas till personer, platser och känslor.
– Orkestern är i hög grad med i handlingen. Och ledmotiven förstärker upplevelsen både för publik och musiker, menar Louise Pollock, trombonist i Göteborgsoperans orkester.

I de fyra operorna i Nibelungens Ring är ledmotiven konsekvent genomarbetade. Ofta dessutom med ett signaturinstrument.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Prologoperan Rhenguldet inleds med att musiken böljar fram. Symboliken är lätt att förstå; floden som flyter, guldet som glimmar på botten, Rhendöttrarnas lek i vattnet, vågrörelserna.

Allt som sker på scenen ska avspeglas i musiken, vilket ger perspektiv och sammanhang. Det visar hur viktig orkestern är för Wagner och just därför är hans kompositioner så roliga att spela, konstaterar Louise Pollock. Hon tycker om hur musiken flödar oavbrutet.

– Detta var nytt med Wagner. I dåtidens operor brukade en aria staplas på nästa, ibland med lite tal emellan. Wagner utvecklade operakonsten med ledmotiven och det obrutna flödet. Roligt är också alla nya och ovanliga instrument han införde, säger hon.

Så illustreras slavarbetet

Louise nämner en del speciella mässingsblåsinstrument i Rhenguldet. Wagner-tuban med sitt runda ljud samt den maffiga bastrumpeten.

– Och så kontrabastrombonen, större än jag, säger hon och tillägger att det dessutom bankas på allt möjligt. Som hammare och städ, de illustrerar slavarbete i en underjordisk gruva.

Direkt när Louise fick veta att Ringen skulle sättas upp började hon läsa in sig på musikhistorien.

Precis som hon inför musikalen Ringaren i Notre Dame, nosade fram att denna inte var en ren Disney-konstruktion utan att förlagan är en bok skriven av Victor Hugo. Som hon förstås läste.

– Vi i orkestern är med i allt där instrument spelas. Och även om jag är med i en föreställning på kvällen så övar jag dagtid.

Hon brukar följa några repetitioner för att se själva föreställningen, det går ju inte att göra nere från orkesterdiket.

Trombonen är ansträngande att spela på, för ansiktsmuskulatur, andningen och faktiskt hela kroppen. Utöver att öva på sitt instrument, brukar Louise Pollock delta i gruppträningen i pilates på Göteborgsoperan.

– Det är kul att träffa kollegor som jobbar med annat, som i syateljén och i köket.

Internationell arbetsplats

Operan är en internationell arbetsplats. Louise Pollock kommer från Schweiz och har studerat musik i Tyskland. För professor Slokar i Freiburg och professor Wiegräbe i Stuttgart... ”och om jag i en artikel inte nämner dem så...” säger hon. Båda hennes läromästare räknas som top-of-the-top i den här musikvärlden.

Hon kallar det ovanlig tur att hon fick en plats i anrika Stuttgarts Philharmonie parallellt med sina studier och sedan fortsatte där i tre år. När hon sedan ville söka sig vidare letade hon vitt och brett.

– Man vet aldrig var man hamnar i världen. Eller om man ens får jobb, konstaterar hon krasst.

Halva släkten i Sverige

När Göteborgsoperan sökte en förstetrombonist var det självklart mycket intressant. Mamma Agneta kommer från Sverige, här finns halva släkten, bland annat kusinen Michael Weinius, berömd tenor och hovsångare.

Sökproceduren för musiker jämför Louise Pollock med en Idol-audition bortsett från att du spelar bakom ett skynke och är anonym.

Hon klarade sig galant genom sållningen på Göteborgsoperan och fick jobbet då för tre år sedan. Nu har hon dessutom lärt sig svenska.

Hon lärde sig inte språket som barn, hemma pratade de engelska. Pappa Bruce är amerikan och namnet Pollock är skotskt. I framtiden vill Louise utforska mer om sina rötter och förstås besöka Skottland.

Vårturné till Japan

Utflykter utanför operahuset ingår i jobbet. År 2016 vann hon både första pris och publikpriset i ”VM för blåsinstrument”. Eller Internationaler Aeolus Bläserwettbewerb som tävlingen egentligen heter.

Framåt våren ska orkestern på turné till Japan. Utdrag ur konsertprogrammet har redan framförts i Skövde och Trollhättan och andra verk ur programmet kommer på Göteborgsoperan i höst samt våren 2019.

Louise Pollock slår ett slag för danske kompositören Launy Grøndahls konsert för trombon och orkester den 16 april. Där är hon solist.

– Jag fick välja ett stycke själv och jag tog en av mina favoriter.

Louise Pollock

Ålder: 30 år.

Bor: Lägenhet centralt i Göteborg.

Familj: Mor, far och bror i Schweiz. Svensk pojkvän.

Gör: Stämledare, trombon, i Göteborgsoperans orkester.

Intressen: Klassisk musik och kultur, läser mycket.

Aktuell: I operan Rhenguldet – och det mesta som spelas på Göteborgsoperan.

Fakta: Wagner i fyra år

För första gången sätter Göteborgsoperan upp hela Nibelungens Ring med text och musik av Richard Wagner.

De fyra operorna spelas på Göteborgsoperan under fyra säsonger.

Rhenguldet med premiär 17 november 2018. Valkyrian hösten 2019. Siegfried hösten 2020. Ragnarök hösten 2021 i samband med firandet av att staden Göteborg fyller 400 år.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.