Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Mats Lundgren passion är frukt och grönt – och att få andra människor, ung som gammal, att upptäcka och njuta av nya smaker. "Jag vill stå för något bra och få fler att äta mer frukt och grönt och mindre godis", säger han. Bild: Maria Zihammou

Frukt och grönt har gjort att Mats fått smak på livets goda

Mats Lundgren har ett passionerat förhållande till frukt och grönt. Man skulle kunna kalla honom för en smakletare. För han har en nästan folkbildande ambition att dela med sig av lokalodlat, där den godaste smaken alltid är en vinnare.

Man skulle kunna tro att Mats Lundgrens butik ligger på en tjusig gata mitt i stan. Med tanke på att han alltid haft en ambition att erbjuda varor som håller hög kvalité och smakar ruskigt bra.

– Jag bor inte långt bort från butiken och gillar hela grejen med att driva min lilla saluhall och grossistlager mellan gamla och nya E6:an i Solbräcke, säger Mats.

Lundgrens Primörer startades för 20 år sedan, men han började tidigt med att sälja frukt. Redan som 15-åring sålde han jordgubbar utanför NK och Åhléns i Stockholm. Säkert var det pappans passion till Italien och arbete på ett av Sveriges största distributionsföretag med frukt som fick Mats att lägga en grund som han senare skulle komma tillbaka till. Men egentligen var det inte frukt och grönt branschen som hägrade för att gå vidare i livet för grabben från Tyresö i Stockholm. Det var i stället idrottsintresset med fotboll och att resa.

– Jag är fortfarande engagerad i idrottsklubbar och vill få barn och ungdomar att äta bra mat. Jag har lärt mig så mycket genom mina resor i Europa där man äter lite plockgodis och inte exponera det i butikerna som här. Det finns ett växande intresse i Holland och England att odla minigrönsaker som små gurkor och paprikor för att tilltala små munnar. Det tycker jag är jättebra.

Älskar att arbeta

Att han har ett oerhört driv märks direkt. Han beskriver sig som en arbetsnarkoman och kan prata länge och ingående om allt det goda från växtriket.

– Jag gillar ju att snacka, är inte direkt blyg och har aldrig haft problem att trivas där jag hamnat. Det har varit en tillgång som gett minnen för livet med vänner inom branschen över hela världen.

Bild: Maria Zihammou

Lusten att resa och se sig om förde Mats tidigt i livet först till USA och sedan för att upptäcka Sverige om somrarna längs Västkusten. Det var då han träffade sitt livs kärlek, Liselotte på Yaki-Da och bestämde sig för att flytta till Göteborg. Efter några år inom både resebranschen och då nystartade Hotell Gothia Towers upptäckte han av en slump en grönsaksodlare på Ellös.

– Han odlade plocksallad i mitten av 80-talet och det gick knackigt. Jag bestämde mig för att hjälpa till och eftersom jag hade ledigt en dag i veckan så gick jag runt och bjöd in grossister att besöka odlingen. Jag fick fart på försäljningen och bestämde mig för att börja jobba för Swegro. Det var egentligen en tillfällighet att jag kom in i frukt- och grönsaksbranschen.

Forntida influencer

Iförd snickarbyxor, keps, träskor och rutig skjorta förstod Mats att det var viktigt att ha rätt approach för att nå ut med sitt budskap. Man skulle kunna kalla honom för en influencer innan ordet var uppfunnet. Hur som helst lyckades Mats sälja så mycket obesprutad sallad som var närproducerad på Tjörn att det blev säljrekord och han fick resa för att leta nya produkter över hela Sverige, USA och många andra platser.

– Jag brukade göra blindtest med inköpare hos de större grossisterna och matbutikerna för att få dem att förstå skillnaden på kvalité och smak. Det kunde vara att rada upp en rad olika råvaror som fem olika morotssorter. Knepet funkande alltid och på så sätt fick jag butikerna och grossisterna att ta in det som jag hade att erbjuda för det smakade helt enkelt bäst.

Bild: Maria Zihammou

Mats plockar fram ett fat med exotiska frukter med några av de personliga favoriterna som ananas, mango och papaya från Centralamerika och apelsiner från Spanien. Han berättar att det är som en skattjakt att hitta nya producenter som uppfyller hans krav på både smak och kvalité. Och på en stor mässa i Spanien fick han en personlig relation med en välkänd fruktproducent som odlar fantastiska citrusfrukter, inte långt från Valencia.

– Visste du att vi är ett av de länderna som konsumerar mest bananer i världen? Det började redan efter andra världskriget och har hållit i sig. Därför har jag en idé om att lansera minibananer. Jag har hittat en liten producent i Ecuador och bestämt mig för att försöka få ut deras otroligt söta bananer på marknaden. Det passar även barnfamiljer eftersom stora bananer inte alltid passar små barn.

Smaken är viktigast

Knepet att lyckas enligt Mats är att ha en bra och äkta story som man berättar och förklara att det inte alltid är utseendet som avgör. Det viktigaste är smaken. Ett motto som Mats hållit kärt sedan han startade sitt företag lyder, ”passion för smak”. Det står på lastbilarna som levererar råvaror till olika matbutiker i Västsverige.

– Jag försöker alltid få konsumenten att förstå att trädmogen frukt som exporterats behöver inte vara fult ur ett miljöperspektiv. Det vore ju en ren katastrof att slänga frukt och jag skulle verkligen vilja ha en bredare debatt i framtiden om att sluta slänga. Vinsten med närodlat är ju en helt annan sak eftersom det kommer snabbt ut till konsumenten.

Att få människor att upptäcka nya smaker är alltid extra kul. Lägg till alla resor som han gjort genom sin yrkeskarriär som när han fick besöka USA och Klippiga bergen där man odlar bigarråer. Väl hemma fick han vara med och lansera bigarråerna som blev en säljsuccé. Men alla framgångar på jobbet hade sina baksidor och mitt i all framgång tog jobbet för mycket av Mats tid, det blev för mycket jobb helt enkelt.

– Jag valde att byta spår. Där stod jag med två tomma händer och visste inte riktigt vad jag skulle göra. Det blev början på min resa. Jag hade ju sett hur butikerna i England såg ut med fin kvalité på frukt och grönt. En speciellt söt och god ananas blev början på det nya spåret. Med 30 lådor inpackade i släpkärran startade jag Lundgrens Primörer och reste runt till olika butiker för att sälja in ananas som smakade fantastiskt.

Smider framtidsplaner

Och självklart stoppar framtidsvisionerna inte där för i dag är hans sortiment både på grossist sidan och i den lilla saluhallen i ständigt i utveckling. Ofta hittar han nya varor på matmässan Passion för Mat, för det är inte bara frukt och grönt som trängs på hyllorna. Allt från delikata ostar till pasta, choklad och olivoljor finns att köpa och såklart färdigskuren frukt i ta-med-askar.

– En dröm är att starta fler butiker runt om i Sverige men inte helt i egen regi, då blir min fru galen. Jag vill finnas med där mitt varumärke får stå för något bra och få fler att äta mer frukt och grönt och mindre godis. Jag känner ett ansvar att vara med och påverka även i framtiden för att välja naturligt söta smaker som är bra för hälsan.

Mats Lundgren

Ålder: 59 år

Bor: i Ytterby, Kungälv.

Familj: Frun Liselotte, barnen Jesper 28 år och Jenna 26 år.

Gör: Entreprenör inom frukt och grönsaksbranschen.

Intressen: Hålla mig i form med att springa, cykla och bollsporter. Nyfiken på att testa nya smaker på frukt och grönt.

Perfekta mixen på fruktsallad: ”Jag tycker den skall innehålla jordgubbar, mango, ananas, kiwi och clementiner och såklart melon, helst Piel del Sapo. Där har du den perfekta fruktsalladen.”

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.