Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Ge istället för köp. Tjugo kronor är en summa de flesta har möjlighet att ge vilket ger många ett tillfälle att engagera sig, säger Katerina Ingenlath, kommunikation-och insamlingschef på Räddningsmissionen. Bild: Räddningsmissionen
Ge istället för köp. Tjugo kronor är en summa de flesta har möjlighet att ge vilket ger många ett tillfälle att engagera sig, säger Katerina Ingenlath, kommunikation-och insamlingschef på Räddningsmissionen. Bild: Räddningsmissionen

Frukoströrelsen Giving Tuesday – med swish som gör skillnad

Ge istället för köp. Giving Tuesday är en global motrörelse till Black Friday som fokuserar på givande istället för konsumtion. För fjärde året i rad samlar Räddningsmissionen in frukostar på Giving Tuesday den 30 november. En swish på tjugo kronor ger en frukost på Räddningsmissionens frukostkaféer för människor i hemlöshet och social utsatthet.

– Förra året engagerades cirka 16 000 personer och vi samlade in hela 53 416 frukostar (motsvarar 1 068 320 kr) vilket överskred alla förväntningar! Frukoströrelsen är nu en återkommande tradition för många göteborgare som visar på vilken stor skillnad vi kan göra när vi gör det tillsammans. 20 kr är en summa de flesta har möjlighet att ge vilket ger många ett tillfälle att engagera sig, berättar Katerina Ingenlath, kommunikation-och insamlingschef på Räddningsmissionen.

En frukost på Räddningsmissionens frukostkaféer är mer än bara ett mål mat.

Katerina Ingenlath kommunikation- och insamlingschef, Göteborg Räddningsmission säger att besökarna ökar till deras frukostar.
Katerina Ingenlath kommunikation- och insamlingschef, Göteborg Räddningsmission säger att besökarna ökar till deras frukostar.

– Det innebär även att få komma in i värmen, få ta en dusch, få hjälp med myndighetskontakter, samtala och vidare länkning till hjälp. Många är väldigt ensamma, säger Katerina Ingenlath.

Viktigt mål

– Att få vara en del av en gemenskap. För vissa av våra gäster är våra frukostkaféer helt livsavgörande. Kanske det enda varma målet mat per dag och att dessutom få värme och känna sig välkomna.

Frukoströrelsen är helt digital och tar plats på sociala medier med olika aktiviteter. Alla som bidrar uppmuntras att lägga upp en bild på sin frukost under Giving Tuesday den 30 november. Under veckan innan kommer filmer och inlägg spridas som visar var pengarna går.

Kändisar stöttar

Bland annat medverkar göteborgsprofilerna Tomas von Brömssen, Christian Olsson, Klara Zimmergren, Pia Sundhage och Niklas Andersson i en film som uppmanar till att swisha en frukost.

Även flera influencers kommer att hjälpa till och sprida kampanjen. Hanna Olvenmark från Portionen under tian kommer själv gör en insamling och satsar på att samla in 2500 frukostar.

Målet 60 000 frukostar i år

– Vi är tacksamma att så många engagerar sig. Man blir alltid rörd av att så många vill bidra! Hittills har engagemanget blivit starkare och starkare för varje år så vi är spända på att få se årets resultat. I år är målet 60 000 frukostar vilket är högre än någonsin tidigare. Detta innebär att insamlingen skulle kunna bekosta frukostar som räcker till alla gäster på båda våra frukostkaféer hela året och dessutom täcka en del av kostnaderna för dusch, tvätt och samtal, säger Katerina Ingenlath.

Initiativet Giving Tuesday startades 2012 och engagerar idag miljontals människor i nästan alla länder över hela världen. Giva Sverige, branschorganisationen för tryggt givande, siktar på att göra dagen mer välkänd än Black Friday.

Ge bort en frukost

Giving Tuesday: 30 november uppmuntrar Räddningsmissionen alla att publicera en frukostbild på sociala medier! Berätta att du på Giving Tuesday skänker en frukost till en hemlös och uppmuntra dina vänner att göra desamma.

Tagga bilden @raddningsmissionen och skriv deras swishnummer : 900 44 41 om du vill bidra.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.