Eva Karlberg Antonsson och Joakim Antonsson har sålt i stort sett allt och håller nu som bäst på att förbereda sig inför avfärden i slutet på juni med A/Y Amiga. De kommer att turas om att vara kapten ombord under den långa jorden runt-seglingen, som är planerad att pågå i cirka tre år.
Eva Karlberg Antonsson och Joakim Antonsson har sålt i stort sett allt och håller nu som bäst på att förbereda sig inför avfärden i slutet på juni med A/Y Amiga. De kommer att turas om att vara kapten ombord under den långa jorden runt-seglingen, som är planerad att pågå i cirka tre år. Bild: Clas-Göran Sandblom

Eva och Joakim kastar loss för ett spännande vågspel

Eva och Joakim sålde huset, sina motorcyklar och i stort sett allt annat de ägde. Nu kastar de loss och ger sig iväg ut på okända hav för att segla jorden runt.
– Vi vill ägna mer tid tillsammans. Vårt resande läggs på en högre nivå, säger Eva.

ANNONS

De har redan korsat Europa – på två hjul.

Joakim har kört mc sedan han var 16, Eva sedan 2015. Tanken var att de skulle köra motorcykel söderut. Men när de inte fick sålt sin förra båt till det pris som de hoppats på kom de på andra tankar.

Beslutet togs snabbt

I tv-soffan hade de frossat i långseglingar på youtube. Sedan gick det snabbt.

– Eva var inte så tänd på att sälja sina motorcyklar. Men vi tyckte inte det var tillräckligt att bara köra hoj, säger Joakim.

På några sekunder tog de i hand på att segla jorden runt. Nu kommer de att ta sig fram på ett miljömässigt sätt, med hjälp av vind och vatten, i en tolv meter lång Gecco 39.

ANNONS

Några gånger har Joakim tvekat inför uppbrottet:

– Men jag har kommit tillbaka till att detta är vad vi vill göra. Det finns ingen prestige i detta. Om det finns starka skäl så avbryter vi.

Bra på olika saker

Eva är mentalt starkast.

– När det krisar så backar hon inte. Hon är klippan i oroliga situationer, mer ordningssam än jag och bra på matlagning. Det känns tryggt. Vi kompletterar varandra, säger Joakim.

Eva kontrar med att Joakim är händig:

– Han kan allt. Bara han får lugna ner sig så löser han hela rasket. Joakim har humor, är snäll men envis och besvärlig – när han inte gör som jag vill, haha…

Bild: Clas-Göran Sandblom

Joakim har slukat viktig information om Atlantseglingar:

– När vi fattade beslutet föll alla bitar på plats. Jag vet vad jag behärskar. Allt som kan hända har jag en teoretisk lösning på, säger han.

Två dramatiska händelser

Två gånger har han varit rädd att mista livet:

– En gång i nattmörker utanför Koster då det mesta strulande och vi var på väg mot ett grund. Under klättring i Lofoten hamnade jag, Eva och hennes då 12-årige son, i ett prekärt läge på en brant klippa men fick hjälp.

De har testat att segla till Shetlandsöarna.

ANNONS

– Ett magnifikt landskap med trevliga människor och ett rikt djurliv. Nordsjön visade sig från sin bästa sida, spegelblank, det tog fyra dygn, inklusive 30 timmar motorgång. Fast från Stavanger och hit hade vi kuling, cirka 17 sekundmeter, säger Joakim.

Bild: Clas-Göran Sandblom

Båda är äventyrslystna:

– Det första vi upptäckte hos varandra var lusten att resa. Men när man jobbar har man varken tid eller råd till längre utsvävningar, säger Joakim.

Reaktioner från andra?

– Jag slås av att folk har varit med om mer än man kan ana, många har rest överallt i världen, säger Eva.

Noggranna väderstudier

En del tycker att det var oklokt att sälja huset.

– Vi var tvungna för att kunna komma iväg. Ingen av oss är rotad här, vi är inflyttade. Ingen mer än min mamma har avrått. Yngste grabben har varit orolig men jag har förklarat allt vi gjort för att säkra båten med livflottar, radiosändare som täcker det mesta, larm och annan säkerhet, säger Joakim, som har studerat vädret i två år:

– Jag har sett ett mönster hur vädret oftast är där vi ska vara. Nu inser yngste sonen att vi har bra koll. Båten är så säker som den kan bli. Skrovet är tjockt och Amiga har solid plast i botten. Den bryter höga vågor och går fint i hård sjö.

ANNONS

Mat och bröd fixar de ombord.

– Vi kommer väl att äta mycket fisk, säger de.

Bild: Clas-Göran Sandblom

64 flaggor är inköpta, men det är inte säkert att alla kommer till användning.

– Man måste ha en sådan för varje hamn. Det ska bli spännande att komma till San Blas i Panama. De lever som indianer, kvinnorna bestämmer. Vi har aldrig hört någon som varit där. Glädjen att upptäcka och nya kulturer under resan driver på, säger Eva.

Eva kommer från en kuststad i Nordnorge:

– Min mamma är uppväxt med att havet tar liv och är tveksam, men min pojke gör tummen upp.

Mjukstart i Norge

De kommer att mjukstarta till Norge. Därifrån ska de kors Nordsjön och genom Kaledoniska kanalen till skotska Inverness där de med tur kan få skåda sjöodjuret.

Det enda de kommer att sakna mellan etapperna är internet.

Längsta sträckan, ungefär en månad, blir över Stilla havet till Franska Polynesien, därefter Australien.

Även Galapagosöarna lockar.

– Men där är så himla dyrt, vi får se när hur det blir med det, säger Joakim.

Avfärd sista juni

En del pompa och ståt väntas vid bryggan den 30 juni när avfärden sker.

– Kanske fanor och trumpeter, säger det strapatssökande paret, som fann varandras likheter via nätet.

ANNONS

– Vi gillar samma saker, har vandrat i norska fjällen, vintertältat och sovit under granar under våra nio år tillsammans, säger Eva.

I tre år ska pengarna, en halv miljon, räcka.

– Vi kanske fortsätter segla för att komma hem och jobba i perioder, säger de. Vi kan bo i båten och har inga stora utgifter.

Vad händer om någon av er trillar i plurret?

– Det ska vi inte göra, säger Eva.

Joakim Antonsson och Eva Karlberg Antonsson

Ålder: 51 respektive 52 år.

Familj: Joakims barn: Alexander, 28, Karolin, 19 och Steffo, 18. Evas: Simon, 19.

Bor: I båten Amiga i Väjern, nära Smögen.

Gör: Tidigare elektriker/motormontör på båtvarv, nu golvläggare (Joakim). Undersköterska (Eva).

Intressen: Båda gillar att vistas i naturen och att segla året om.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS