Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Eduardo Epifanio är lika delar italienare och colombian som är född och uppvuxen i Panama men känner att han hittat hem i Göteborg.

Eduardo lämnade Panama och gick i hamn

Två år på Chalmers och mötet med blivande frun Anna förändrade livet för Eduardo Epifanio. Efter sex års arbete med att utvidga Panamakanalen har han nu flyttat tillbaka till Olskroken i Göteborg för att vara med och bygga ut Skandinaviens största hamn.

När novembermörkret intagit Göteborg tillsammans med regn och rusk är det lätt att tänka att 30 grader året runt i ett solsäkert Panama borde vara ganska attraktivt.
– Haha, ja det är kanske inte i första hand klimatet som lockat mig till Göteborg. Men jag gillar när det är kallt och har lärt mig att åka skidor i svenska fjällen. "Mysigt" är också ett ord jag tagit till mig – det där med att tända ljus och ha det bra tillsammans, säger Eduardo Epifanio, vars pappa är från Italien och mamma från Colombia medan han själv är född och uppvuxen i Panama.

Hans kärlek till Göteborg tog fart redan 2007, då han pluggade ett mastersprogram på Chalmers i två år. Det var också då han träffade Anna Andrén, som pluggade till idrottslärare.
– Jag var ute och festade en hel del under de där åren, men när jag mötte Anna så var det bara hon, säger Eduardo och låter fortfarande nyförälskad.
Efter studierna behövde de jobb bägge två. Eduardo visste att ett stort arbete för att fördjupa Panamakanalen nyligen inletts och att där förmodligen fanns behov av en välutbildad ingenjör.
– Jag flög ned en söndag och på tisdagen hade jag redan jobb som projektledare, säger han och skrattar. 
Arbetet med Panamakanalen rankas som ett av världens största och mest komplexa infrastrukturprojekt. Hela fjorton kilometer farled blev fyra meter djupare – ett tufft muddringsjobb i och med att bottenmassorna mest bestod av berg, sand och lera. 
– Min del av projektet handlade om att bygga ett särskilt bassängsystem för att kunna hålla vattennivån i schack även under torrperioder, förklarar Eduardo.

Bild: Anders Hofgren
Bild: Anders Hofgren

Anna fick jobb som idrottslärare på en internationell skola, men när sonen Victor föddes för ett och ett halvt år sedan kom även tankarna på att återvända till Sverige. Särskilt som paret snabbt blev med barn igen.
– Sverige är ett betydligt mer familjevänligt land än Panama. Där jobbar man mer eller mindre jämt, det förväntas att du ska göra det. Här gör man sitt jobb mellan klockan åtta och halv fem och sedan kan man gå hem och vara tillsammans med familjen, säger Eduardo, som älskar att göra sådana där vanliga vardagssaker som att gå till lekplatsen eller upptäcka djur och natur tillsammans med Victor.
– Det är viktigt att man har roligt och att man gör saker tillsammans i familjen. Jag pratar alltid spanska med Victor medan Anna talar svenska. Och nu säger han alla ord han lärt sig två gånger – först på svenska, sedan på spanska. Helt fantastiskt!

I Göteborgs hamns infrastrukturavdelning arbetar Eduardo sedan början av september med utbyggnaden av en helt ny hamnterminal i Arendal, vilken ska byggas av muddermassor från hamnens egen underhållsmuddring. I stället att för att massorna läggs på deponi blandas de med cement och återanvänds sedan vid bygget av den nya terminalen.
– Eftersom muddermassorna innehåller en hel del tungmetaller måste de renas först. Här i Sverige ligger ni i framkant när det gäller att arbeta på ett miljömässigt och grönt sätt. Det är något att vara stolt över, säger Eduardo.
Varför hamnen alls behöver byggas ut förklaras av ett stadigt ökat tryck på godsmottagningen. Även om Göteborgs Hamn är Skandinaviens största hamn så behöver den växa för att klara konkurrensen från andra hamnar.
– Båtarna blir både bredare och längre och går djupare, därför måste man anpassa hamnarna. Förr räckte det kanske att ha en kapacitet på 4 000 containrar, i dag behöver man ha en kapacitet på 20 000. 

Eduardo ser många likheter mellan projektet med Panamakanalen och det nya i Göteborgs Hamn. Bägge har en global framtoning och drivs med stor innovationsanda.
– För en ingenjör som drivs av nya utmaningar och att få nya erfarenheter kan det inte bli bättre, säger han.
Även som privatperson väntar nya utmaningar. Natten mellan lördag och söndag föddes nämligen en liten Amanda, det senaste nytillskottet i familjen, som mäter 51 centimeter och väger tre och ett halvt kilo.
Givetvis kommer Eduardo att ta chansen att vara föräldraledig; för honom och Anna är det självklart att dela lika på dagarna.
– Jag tror inte att alla svenska pappor har fattat vilken otrolig möjlighet de har. På arbetsplatsen finns det alltid andra som kan göra ens jobb men pappa, det kan man bara vara själv.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.