Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Söndag 24 mars är Kristin Augutis konferencier för Improvision song contest. Annars ser man henne vanligtvis på Redbergsteatern där Gbgimpro spelar föreställningar. ”Publiken behöver aldrig komma upp på scenen, folk oroar sig för det. Men en gång i månaden har vi AW-impro – då får man komma upp om man vill”, säger hon. Bild: Anna Edlund

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Doktor Kristin har funnit sin rätta plats – på teatern

Av en slump hamnade hon på en improvisationsteaterföreställning och kände direkt att hon själv ville upp scenen. Men det tog sin tid innan Kristin Augutis, i dag medlem i Gbgimpros ensemble, fann plats i livet för teatern.

Det var inte rätt tid – då. Kristin Augutis var mitt uppe i sina läkarstudier när hon första gången fick upp ögonen för improvisationsteater.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Jag lät det vara ett tag. Men hela tiden malde det i bakhuvudet ”får jag chansen så ska jag prova det här”.

På scen redan som barn

Kristin förklarar att hon redan som barn tyckte om att uppträda och hon satte upp pjäser tillsammans med sin lillasyster och grannbarnen.

– Jag har alltid gillat att vara olika karaktärer och från att jag var åtta år gick jag musikalteaterkurser på Balettakademin.

– Men efter gymnasiet fanns under en period inte utrymme för att stå på scenen. Jag började plugga till läkare och tränade friidrott, berättar Kristin.

En höjdpunkt i den svenska improvisationsteatervärlden är Improvision song contest som äger rum på Stora Teatern söndagen den 24 mars. För andra året i rad är Kristin, tillsammans med en kollega, konferencier för den helt improviserade schlagerfestivalen.. Bild: Anna Edlund

Att hon hamnade på en improvisationsteaterföreställning på Redbergsteatern för drygt tio år sedan var lite av en slump. Kristin kommer inte ihåg exakt hur det gick till.

– Men jag minns att jag tänkte ”det är nog så här jag ska stå på scenen”, säger hon med ett leende. Jag kände ”jag skulle nog kunna göra det här, det är nog en konstform som jag skulle kunna bli bra på”.

Kristin beskriver hur hon snabbt fick en målbild av just den scenen och några år senare fanns det plötsligt tid att gå en kvällskurs arrangerad av improgruppen Gbgimpro.

– Jag blev såld direkt och gick en massa kurser samtidigt som jag fortfarande pluggade till läkare.

Kom in på Skara Skolscen

En deltidsutbildning senare, via Improverket, kom hon så in på Skara Skolscen.

– Då hade jag fått min läkarlegitimation och vikarierade på en ortopedmottagning under helger och lov. Ett och ett halvt år senare återvände jag till Göteborg och blev medlem i Gbgimpro.

Kristin gör en kort paus men fortsätter snart:

– Jag har alltid tänkt att jag vill hålla på med både och. Läkare och skådespelare kan tyckas som två väldigt olika yrken men i grunden handlar det om ett intresse för människor, att förstå andra – fast på olika vis. Jag är ju inte en karaktär på jobbet, men i patientmötet måste man ha fantasi och empati och en förmåga att anpassa sig till personen. Det får man bra träning i som skådespelare, förklarar hon.

Det mest fascinerande och lockande med just improvisationsteater är det faktum att det är en ögonblickets konstform, menar Kristin.

– Vi som var där var där. Det hände där och då. Det blir sällan bra att återberätta eller att titta på film från improvisationsteaterföreställningar. Impro ska upplevas på plats. I-stunden-humorn som skapas framför ens ögon... när den blir bra är det så kul! Och allvarligt drama blir äkta när publiken får vara med på resan.

– Manusteater kan vara svårtillgängligt ibland. All impro är inte heller bra men när man lyssnar på varandra i stunden, då är det oslagbart. Och att få vara tillsammans med en grupp vuxna utanför sin egen bubbla och leka, leka prestigelöst – det är häftigt! Det är sällan man får göra det som vuxen.

Inspiration från vad som helst

Kristin, som även varit kursledare i improvisationsteater – och ja, hon tog sig till slut till Redbergsteaterns scen, konstaterar att det händer att man som improvisatör låser sig. Men bara man tittar runt i rummet kan man få inspiration från nästan vad som helst, ett golv till exempel.

– Den stora utmaningen är att våga lita på sina impulser, att inte blockera sina idéer och tro att man tänker fel.

Kristins intresse har dessutom tagit henne till improfestivaler runt om i Europa.

– Det är en konstform som fortfarande är under utveckling. Det händer mycket i Europa och i världen. Och det är så häftigt... jag kan träffa en improvisatör från Tyskland som jag aldrig repat med, och vi kan ändå göra en föreställning tillsammans som blir jättebra!

Andra året som konferencier

En av årets höjdpunkter i den svenska improvisationsteatervärlden är Improvision song contest som äger rum på Stora Teatern den 24 mars. För andra året i rad är Kristin, tillsammans med en kollega, konferencier för den helt improviserade schlagerfestivalen som går till så att publiken skriver låttitlar och därefter lottas genre och titel fram. Sverigeeliten inom improviserad sång finns på plats – samt ett improviserande husband.

– Vi har flera nya deltagare i år, berättar Kristin. Det jag ser mest fram emot är stämningen. Det är så häftigt att vara på Storan. Det kommer bli fullsatt. Och att 500 människor är med och stöttar artister som hittar på fantastiska låtar i stunden, det är ju hur häftigt som helst.

Hon ler återigen när hon fortsätter:

– Det mest spännande är snabbreprisen – att få se om artisterna kommer ihåg vad de improviserat.

Kristin Augutis

Ålder: 30 år.

Familj: Man och son.

Bor: Majorna.

Gör: Läkare, improvisatör och skådespelare.

Intresse: Livet.

Aktuell: Konferencier för Improvision song contest på Stora Teatern den 24 mars.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.