Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Nya familjegenerationen har mer och mer tagit över Grafi (förkortningen står för Grammofon, Radio, Album, Foto, Inramningar, även om inriktningen successivt modifierats efter de förändringar som skett i branschen) Nyligen fyllde den välkända affären 70 år. Från vänster dottern Anna Gleisner, pappa Jan Eliasson och sonen Joakim Eliasson.

Den nya generationen redo att ta över

Jan Eliasson kan se tillbaka på ett nästan sextioårigt liv i butiken Grafi Foto. Nu är nästa generation på väg att ta över.

Han är liksom sin mer välkända namne van vid fotoblixtar. Och båda är infödda göteborgare. Men medan den vice generalsekreteraren i FN står framför kamerorna, så föredrar han här hemma att se till att de fungerar och därefter framkallar resultatet i fotolabbet i affären vid Mariaplan i Majorna. 
Det hela började med att Jans pappa Erland efter andra världskrigets slut befann sig i Göteborg på jakt efter ett arbete. Det rådde arbetsbrist och pappa Erland sökte med ljus och lykta efter ett jobb. 
Han fick ett på fotoaffären Grafi vid Mariaplan, då belägen alldeles intill biografen Röda Sten och trivdes så bra att när ägaren efter några år tänkte sälja, så ville han gärna köpa den. Men det viktigaste fattades – pengar. Erland hade under sina resor med färjan från bostaden på Hisingen över älven kommit i kontakt med en förmögen man. Han frågade honom om det fanns en chans att mannen skulle kunna tänka sig att gå i borgen för ett lån. Den rike blev imponerad av Erlands framfusighet och ställde upp. 

Sonen Jan växte upp på Vårvindsgatan 8 på Hisingen och gick de första sex åren i Bräckeskolan. Därefter flyttade familjen till då nya stadsdelen Kaverös och Jan hamnade på Viktoriaskolan i Linnéområdet i två år. 
Efter ett sommarjobb som kontorselev på Palladiumbiograferna med en veckolön på 75 kronor värvade pappa Erland över honom till Grafi foto och höjde lönen till en hundralapp jämnt. 
– Jag började 1958 och gillade inte bara att jobba ihop med pappa utan tyckte om att möta alla olika kunder. TV-försäljningen blomstrade. Vi körde ut många apparater på kvällarna och jag förundrades över att de som skulle ha den nya möbeln nästan alltid bodde i tredje våningen i ett hus utan hiss. Det var kämpigt. De var stora och tunga. Inte alls som dagens platt-TV.

På 80-talet började förändringens vind blåsa över Mariaplan. Biografen hade sedan länge försvunnit och Jan blickade tvärs över rondellen på Mariaplan. Där fanns en tidigare banklokal som Spårvägen använde till biljettförsäljning och omklädningsrum för personalen. 
– Vår butik började bli för liten. 1985 slutade vi med radio/TV och skivförsäljning. De stora elektronikkedjorna tog alltmer över och vi bestämde oss i stället för att utveckla fotoavdelningen. Lokalen på andra sidan blev en tillfällig klädesaffär. 

Pappa Jan Eliasson.,sonen Joakim Eliasson och dottern Anna Gleisner. Bild: Kicki Media 
Pappa Jan Eliasson.,sonen Joakim Eliasson och dottern Anna Gleisner. Bild: Kicki Media 

Flera mindre affärer fick slå igen. Många räknade ut de som var kvar. Det var en tuff tid. Grafi foto förvandlades till en ren fotobutik. Snart stod den digitala förändringen för dörren. Då gällde det att vara förberedd. Pappa hade god hjälp av dottern Anna Gleisner och sonen Joakim Eliasson. En tredje generation började ta för sig i den digitala världen. 
Den lokalen som Jan Eliasson gått och kikat på blev i juni 1993 ledig. 
– Jag tog omedelbart kontakt med hyresvärden. Vi kom överens och 24 mars året därpå kunde vi öppna vår nya fotoaffär på andra sidan Mariaplan. 

Familjen Eliasson anammade tidigt den nya tekniken och redan vid millennieskiftet hade man köpt ett eget labb med entimmesframkallning av digitala bilder. Företaget var också tidigt ute med en mobilapp från vilken man direkt kan beställa fysiska papperskopior från mobilens bildbibliotek eller Instagram. 
I dag är nästan ingenting omöjligt när det gäller bilder. Mobiltelefonen har för många ersatt den vanliga kameran. Men det är inte något Jan Eliasson alltid gillar. 
– Det blir inte lika bra, trots att många telefoner numera håller hög klass. Och en viktig sak folk i allmänhet missar är kvalitén på pappret när de beställer papperskopior. Enligt testinstitutet Wilhelm Image Research undersökning behåller det bästa pappret färgen i sextio år. Därefter kommer ett på arton år och ett annat på åtta år. Det tänkte inte folk på förr när de beställde från olika fotolabb ute i landet.
Den traditionella filmrullen har trots digitaliseringen ännu inte tjänat ut sin roll.
– Vi tog fram 30 000 rullar 2006. Siffran har ju varit nere i mellan 2 000 och 3 000. Men i år har de börjat öka igen. Anledningen är att främst ungdomar men även äldre har kommit på att de upplever att bilderna på film är bättre i kvalité än de digitala. Å andra sidan görs ungefär 300 000 bilder i labbet i butiken.

Många i Göteborgs kändiselit har varit och är kunder hos Grafi Foto. Albert & Herbert, det vill säga Sten-Åke Cederhök och Tomas von Brömssen, dragspeldrottningen Edith Segerstedt, boxaren Bo Högberg är några av dem. Yrkesfotografer kommer gärna in och diskuterar foto och framkallningar. 
Så för familjen Eliasson ser framtiden trots hårdnande konkurrens ljus ut.
– Folk börjar inse att om man tar bilder bör de läggas på papperskopior så att man kan visa dem och minnas även om datorn gått sönder, säger Jan Eliasson avslutningsvis.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.