Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Svenskarnas utrikesresor har fördubblats sedan 1990-talet. Klimatpåverkan från vårt flygande är nu lika stor som från personbilstrafiken. Men Chalmersforskaren Jörgen Larsson ser inte klimatkompensation som en lösning. Fram tills dess vi får nya tekniker måste vi helt enkelt begränsa vårt resande, om vi inte vill att flyget ska äventyra klimatmålen
Svenskarnas utrikesresor har fördubblats sedan 1990-talet. Klimatpåverkan från vårt flygande är nu lika stor som från personbilstrafiken. Men Chalmersforskaren Jörgen Larsson ser inte klimatkompensation som en lösning. Fram tills dess vi får nya tekniker måste vi helt enkelt begränsa vårt resande, om vi inte vill att flyget ska äventyra klimatmålen", säger han. Bild: Jonas Lindstedt

Därför har utsläppen från flyget ökat så dramatiskt

Svenskarnas flygresor ökar allt mer. Den nya teknik som man hoppas ska lösa flygbranschens koldioxidutsläpp ligger långt fram i tiden. Fram tills dess måste vi förändra vårt sätt att resa – och ny statistik visar att utrikesresorna, som står för merparten av utsläppen, nu börjar minska.