Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Göteborgs-Postens chefredaktör Christofer Ahlqvist blickar ständigt framåt.
Göteborgs-Postens chefredaktör Christofer Ahlqvist blickar ständigt framåt. "Vi måste vara väldigt snabba och förändra oss, man måste agera utifrån det läge som uppstår, säger Christofer, som nu fyller 40 år. Bild: Petter Trens

Chefredaktör Ahlqvist fyller jämnt och trappar upp

– Redaktionens stora utmaning är att ha fokus på fördjupad journalistik, samtidigt som vi levererar snabba nyheter. Men vi ser att data ger oss rätt. Detta är något som läsarna verkligen gillar, säger Christofer Ahlqvist, GP:s chefredaktör, som nu fyller 40 år.

Sporten, kulturen, tv-studion och så nyheterna förstås, som denna dag fokuserar stort på coronaviruset. Efter en guidad tur i GP-huset, går vi in på Christofer Ahlqvists kontor för att prata journalistik och yttrandefrihet. Den broderade bonaden över dörren med texten ”Den dumme behöver ordning Geniet behärskar kaos”, har han knappt lagt märke till förrän nu.

– Den har jag övertagit efter min företrädare, men jag ställer upp på den till viss del. Vi är i ett läge där vi måste vara väldigt snabba och förändra oss; ta saker på uppstuds för att använda ett klyschigt uttryck. Då går det inte att veta exakt på förhand hur allt kommer att bli. Man måste agera utifrån det läge som uppstår, säger Christofer.

Stora förändringar har skett på Göteborgs-Postens redaktion sedan Christofer Ahlqvist tillträdde som chefredaktör för tre år sedan. Bild: Petter Trens
Stora förändringar har skett på Göteborgs-Postens redaktion sedan Christofer Ahlqvist tillträdde som chefredaktör för tre år sedan. Bild: Petter Trens

Sedan han blev chefredaktör 2017 har stora förändringar ägt rum. Nya avdelningar har bildats och tjänster tillsatts eller försvunnit. Tidningen har under många år genomgått en stor omställningsfas, från att ha varit en renodlad papperstidning till en produkt med både print och digitalt. Alltfler föredrar numera att prenumerera digitalt, samtidigt som print fortfarande ger de största intäkterna. Nu är den stora utmaningen att locka den yngre generationen.

– Det kan vi göra genom att bli bättre på att omvärdera vad och hur vi gör saker. Genom att ta hand om de unga läsarna och förstå deras behov. Vad bryr de sig om utöver klassisk bevakning? Vi måste få dem att uppleva samma känsla när de läser GP, som de gör när de använder andra appar som inte är nyhetstjänster, säger Christofer.

Ytterst ansvarig för alla publiceringar

Hans viktigaste uppgift är att vara ansvarig utgivare. Det innebär att han är ytterst ansvarig för allt som publiceras i både papperstidningen och på gp.se.

– Om vi gör fel på något vis så är det jag som drabbas, inte den enskilda reportern, säger han och tillägger att detta skapar ”ett publicistiskt mod” hos journalisterna.

Christofer ska också styra vilken inriktning tidningen ska ta. Ihop med sina avdelningschefer diskuterar han strategier och bevakningsområden. Uttrycket ”Riktig journalistik gör skillnad”, som numera står överst på ettan, visar tidningens intentioner.

– Riktig journalistik gör skillnad både för enskilda individer och för samhället i stort. Vi vill betona ordet ”riktig”, eftersom många, som har en extremt tydlig agenda i dag, felaktigt utger sig för att göra journalistik. Det finns också annan kommunikation, som ser ut som journalistik utan att vara det.

"Jag har inte tänkt så mycket på åldern tidigare, men nu har jag börjat reflektera kring livet. Jag inser att jag bara har ett liv och att det gäller att göra det bästa av det", säger Christofer Ahlqvist inför sin 40-årsdag. Bild: Petter Trens
"Jag har inte tänkt så mycket på åldern tidigare, men nu har jag börjat reflektera kring livet. Jag inser att jag bara har ett liv och att det gäller att göra det bästa av det", säger Christofer Ahlqvist inför sin 40-årsdag. Bild: Petter Trens

Journalistisk granskning tar tid och resurser; något som allt färre har råd och kraft att göra. Därför är det viktigt att de stora medierna finns kvar och gör det jobbet. Dessutom krävs det mod att våga lyfta på alla stenar. Vissa ämnen har inga självklara svar, menar Christofer och tar exemplet med det Guldspadenominerade reportaget om ”terrorn mot bönderna”.

– Vanligen betraktas djurrättsaktivister som ”goda” och minkfarmare som ”onda”, men här visade det sig vara precis tvärtom. Aktivisterna brände ner böndernas gårdar och hotade deras barn, säger Christofer.

Nära samarbete med nyhetschefen

Han har ett nära samarbete med Johan Sköld, tidningens nyhetschef.

– Vi diskuterar idéer och publiceringar flera gånger om dagen, säger han och jämför med hur det var ”förr”. Då kunde vi sitta och se papperstidningen växa fram. Nu publicerar vi digitalt dygnet runt alla dagar om året!

Ungefär en gång i månaden skriver Christofer en krönika och fler blir det framöver.

– Det finns så mycket att berätta om vad och varför vi gör si eller så i tidningen. Jag lyfter också gärna frågor som berör göteborgarna, till exempel att nattågen inte längre ska gå till norra Norrland.

"Viktigt att vara lyhörd"

Christofer får ständig respons från läsarna. När Guiden nyligen togs bort för att lämna plats för annat innehåll, blev reaktionerna från papperstidningsläsarna starka.

– Deras kanske enda info om vad som händer i Göteborg försvann. Därför har vi infört Guiden igen med ett liknande upplägg. Det är viktigt att vara lyhörd!

En fråga som alltid engagerat honom är rätten till yttrandefrihet.

– Tidningar ska vara en slags fristad där olika åsikter får finnas. De måste orka stå emot de krafter i samhället som försöker tysta det fria ordet, säger Christofer.

Redan under studietiden på Tumba gymnasium försökte han förstå varför någon hade en viss åsikt i stället för att fördöma den.

– Åsikter måste få råda. De som hyser vissa åsikter kommer att hitta andra vägar annars och då riskerar vi att få ett ännu mer polariserat samhälle än det vi har i dag.

Barista och amfibiesoldat

Efter studenten jobbade Christofer som barista i London, innan han gjorde lumpen som amfibiesoldat i Vaxholm.

– Det fina med värnplikten var att få träffa så många olika typer av människor och tvingas jobba mot gemensamma mål, säger han.

Ett kombinerat intresse för samhällsfrågor och berättande fick honom att utbilda sig i journalistik och multimedia på Södertörns högskola. Praktiken på Expressen var perfekt för att lära sig presentera nyheter ”så lockande som möjligt.” 2005 hoppade Christofer in som redigerare på Metro för att sluta som tidningens chefredaktör tio år senare. 2015 blev han nyhetschef på GP och 2017 chefredaktör.

Har du någon 40-årskris?

– Jag har inte tänkt så mycket på åldern tidigare, men nu har jag börjat reflektera kring livet. Jag inser att jag bara har ett liv och att det gäller att göra det bästa av det. Men det är lite svårt att ta sig tid att tänka på det, samtidigt som allt annat går så fort.

Christofer Ahlqvist

Ålder: Fyller 40 år tisdag 17 mars.

Familj: Sambo och tre barn.

Bor: Brännö.

Jobbar med: Chefredaktör på GP.

Intressen: Träning, sport och familjen. ”När min dotter tävlade i gymnastik förra helgen, gjorde jag 50 smoothies i föreningens kafeteria.” ”Huset från 30-talet innebär en del pill, samtidigt som det är skön avkoppling.” Är med i en bokklubb bestående av enbart män. ”Vi läser bara nordisk samtidslitteratur och har fastnat i böcker som beskriver relationer ur ett kvinnligt perspektiv. Just nu håller vi på med Madonna av Sara Villius.”

Så firas födelsedagen: ”Det blir middag för familjen och kanske en fest längre fram. Brännö är lite roligare på sommaren.”

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.