Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

I fjol valdes Carolina Laudon till president i styrelsen för den internationella organisationen ATypI, en organisation för världens typografer, och blev därmed den första kvinnan på posten.
I fjol valdes Carolina Laudon till president i styrelsen för den internationella organisationen ATypI, en organisation för världens typografer, och blev därmed den första kvinnan på posten. "Som president sätter jag den strategiska agendan ihop med flera andra som håller i det organisatoriska arbetet", berättar hon. Bild: Jan Larsson

Carolina är president för all världens typografer

Typsnittsdesignern Carolina Laudon valdes i augusti förra året till president i styrelsen för den internationella branschorganisationen ATypI, och blev därmed den första kvinnan på posten. För Carolina betyder typografi kommunikation – det mest vardagliga och viktigaste människor kan syssla med.

Vi går förbi Kungstorget och Systembolagets butik med dess bokstäver ovanför entrén – ett typsnitt med namnet Monopol som Carolina har tagit fram och som också är en favorit.

– Just det typsnittet ligger nära mitt hjärta. Formgenren heter Legibility och består av kraftiga seriffer, som har sitt ursprung från slutet av 1800-talet, berättar Carolina.

Kurs i typografisk design

Från början var intresset inriktat på teckning och måleri, men efter två år på konstskola ville hon byta inriktning och tog en kvällskurs i typografisk design.

Efter det började hon studera på Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg.

– När jag börjat på HDK gjorde jag av misstag ett typsnitt i en uppgift och det var där mitt intresse för typsnitten tog fart. Jag blev djupt fascinerad av allt kring bokstäverna, från blytyp till programmering och kalligrafi, säger hon.

Bild: Privat
Bild: Privat

För en lekman kan det vara lätt att blanda ihop typsnittsdesign och typografi.

– Typografi är sättning av text på en yta. Det kan vara en skylt, en dagstidning, annons, bok, eller en hemsida. Så fort det handlar om att sätta text, så beslutar man mer eller mindre medvetet om val av typsnitt, storleksgrad, antal spalter och antal rader. Typsnittsdesign är formgivning av själva bokstaven, till skillnad från den handskrivna, som kallas för kalligrafi. För hundra år sedan formgav man typsnitt i metall, sedan på film, och numera gör man det i datorn.

Lång historia

Hon är fascinerad av typografins sätt att gestalta en kommunikation och dess historia med alla uppfinningar, reformer och politisk propaganda.

– Typsnitt kan vara otroligt vackra och förförande, men också barnsliga och väldigt romantiska. Ett ord kan få en helt annan reaktion satt med ett visst typsnitt. Vissa stilar är starkt kopplade till en viss ideologi, politisk eller religiös inriktning. Redan från tryckets början vid mitten av 1400-talet så valde man till exempel i Tyskland att ha både en fraktur och en antikva som stilar för att särskilja latin från tyskan. Efter den kristna reformen så valde den katolska kyrkan antikvan från Rom medan den protestantiska kyrkan valde den gotiska stilen. Typografins historia är full av sådana subtila ställningstagande. Det är som att läsa en historisk deckare i Dan Browns stil.

Bild: Jan Larsson
Bild: Jan Larsson

Carolina har utvecklat typsnitt för några av Skandinaviens mest etablerade företag, som exempelvis Systembolaget, DN, Hemnet, Länsförsäkringar och Unga Klara.

I augusti förra året valdes hon till president i styrelsen för den internationella organisationen ATypI, (en organisation för världens typografer) och blev därmed den första kvinnan på posten.

– Det kändes väldigt kul att få den rollen. Som president sätter jag den strategiska agendan ihop med flera andra som håller i det organisatoriska arbetet. ATypI har länge varit en plattform för diskussion om hur vi använder typsnitt i datorn, tillsammans med Microsoft, Adobe och Google, berättar Carolina.

Flera prestigefulla priser

2012 fick Carolina ta emot det prestigefulla Bergling Award för sin formgivning och 2014 tilldelades hon stipendium från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Hur känns det att få sådana priser och utmärkelser?

– Ett pris är som att tända en lampa i taket på ett bibliotek. Det är ju en stor ära att få representera mitt yrke och kunna inspirera unga formintresserade i Göteborg. Som föreläsare så älskar jag mitt ämne och är väldigt förtjust när typografi kommer på tal, men jag kan nog ibland tycka att uppmärksamheten kan riktas lite mer förbi mig, konstaterar Carolina och lägger till:

– Jag blir väl lite generad men naturligtvis också glad att få representera mitt skrå.

Stort ämne

Hon har tidigare undervisat på konstfack men håller för närvarande i typografutbildningen på Communication Design på Berghs School of Communication.

Hur är intresset för yrket bland unga i dag?

– Intresset för typografi har minskat medan intresset för typsnittsdesign har fått en ökning. Det finns inte något program i typografi, utan enstaka kurser som ingår i grafisk design eller visuell kommunikation. Typografi är ett så stort ämne att det kan fylla en hel utbildning, allt från typografisk design till typografisk programmering för hemsidor.

Fotnot: Fraktur – bokstavsstil utvecklad i norra Europa under medeltiden, främst i Tyskland. Antikva – trycktyper med former inspirerade från antiken i Rom.

Carolina Laudon

Ålder: 49 år.

Familj: Maken Hans, sonen Viktor, dottern Vivianne, samt tre utflugna bonusbarn.

Bor: Änggården, Göteborg.

Yrke: Typsnittsdesigner/grafisk formgivare

Intressen: Läsa böcker, måla, resa, promenader.

Hemsida: www.laudon.se

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.