Supermodernistisk drömvilla vid Åsunden

ANNONS
|

I Skottek, strax söder om Ulricehamn med utsikt över Åsunden, ligger Tord Anderssons amerikanska dröm. Ett supermodernt hus med rötterna i mer än 100 år gammal amerikansk modernism. 330 kvadratmeter boyta, öppen planlösning och fasad i glas, tegel och cortén, stålplåt legerad med koppar som rostar vackert och långsamt mörknar till nästan svart.

Den här historien börjar för mer än 100 år sedan. Arkitektikonen Frank Lloyd Wright ritade redan då i början av förra seklet villor i en stil som först långt senare kom att kallas funktionalistisk.

Nu tar den här historien ett hopp till 1974. Då var Tord Andersson utbytesstudent i USA, han skulle åka hem och gjorde en stopp i Chicago. Pengarna var slut så han gick och tittade på det berömda Robbie House från 1905 av just Frank Lloyd Wright. Den synen kunde han inte glömma och drömmen om ett sådant hus bar han med sig.

ANNONS

Hemma i Sverige blev Tord Andersson så småningom vd för AP&T som tillverkar kompletta produktionslinor för att forma och presshärda plåt, bland annat för bilindustrin, och har 25 – 30 procent av världsmarknaden inom sitt område.

Och så gick det ett antal år.

- Då gick en nära medarbetare bort i cancer och jag skulle snart fylla 50. Så jag tänkte det är nu eller aldrig om jag ska förverkliga min dröm.

Sedan gick det fort.

- Från det jag bestämde mig tills jag flyttade in tog det 18 – 20 månader, säger han.

Tord kontaktade en kompis som är arkitekt.

- Men han sa ”det ska inte jag göra, vi blir bara osams, det är bättre om en yngre förmåga gör det”.

Så uppdraget gick till Nils Björling, bara 27 år och född i Ulricehamnstrakten.

- Det var ett väldigt bra samarbete. Vi utmanade varandra och han förstod vad jag ville ha.

Men de brakade bitvis ihop ordentligt.

- Jag hade skissat på idéer i 25 år och hade ritat ett hus som Nils förkastade. Så han gjorde en helt annan helhet som blev mycket bättre än mina idéer.

Men detaljerna är Tords, han hade skrivit tolv fullklottrade A4-sidor med specifikationer och de flesta genomfördes också.

ANNONS

- Byggteamet i Ulricehamn som byggde var väldigt skickliga yrkesmän. Jag var här kvart i sex varje morgon och pratade, diskuterade och argumenterade med dem. De hade en piltavla i byggbaracken med mig och Nils på, säger Tord och skrattar.

2007 var huset klart för inflyttning. Det är inspirerat av, men inte någon kopia av Robbie House.

Går man in i huset möts man först på japanskt vis av ett trappsteg upp. Precis som sin förebild Frank Lloyd Wright gillar Tord den japanska enkelheten.

Rakt fram ligger en hall med lågt i tak.

- Det var Nils idé att man skulle gå in som i en grotta för att komma till den fulla takhöjden i vardagsrummet. Men de flesta besökare viker av till höger och kommer direkt till köket, säger Tord.

Köket är husets naturliga centrum och det är där Tord och yngsta dottern, nioåriga Liv, oftast håller till - kanske mer nu när Tord just har avgått som vd och inte jobbar lika mycket.

Tord ville ha få material i huset, kalksten, ask och teak. Han tycker om den ljusa skandinaviska stilen; det är sju kilometer dansk ask i tak och golv och i vertikala ytor teak.

Huset går att se rakt igenom, fönstren sträcker sig från golv till tak, glaset är nanobehandlat och lätt att hålla rent.

ANNONS

- Jag är född på Varaslätten där ser man långt och det är något jag vill göra här också, säger Tord.

Köket är ett Kvänumkök, företaget drivs av tre skolkamrater till Tord. Den långa köksbänken är av kalksten från släktens gård på Kinnekulle.

Villan känns trivsam direkt man kommer in i den.

- Det är ett funkishus, men det är rakt inte minimalistiskt. Det blir en värme i huset av allt trä. Att bygga ett minimalistiskt hus som fransmän och italienare gör är skitenkelt, men då saknas ju funktionerna för ett riktigt boende, säger Tord.

Han tror att till trivseln i huset bidrar den behagliga ljudnivån som beror på att brandpappen ovanför askläkten i taket verkar ljuddämpande.

Villan har också lite industrikänsla. Stålbalkar och bärande betongväggar och betongbjälklag bär upp huset. Balkarna är konstruerade av två ihopbultade u-balkar med distansbrickor, en idé Tord hämtat från den amerikanske arkitekten Peter Bohlin. Balkarna är målade med fyra lager brandskyddsfärg.

Förutom tre sovrum på övervåningen och ett hemmakontor är resten öppna ytor.

Huset är byggt på en gjuten platta i flera nivåer. Vardagsrummet är nedsänkt i förhållande till köket och öppnar sig vid trappan dramatiskt till full takhöjd i andra våningen.

ANNONS

Den stramt formgivna öppna spisen är kopplad till en ackumulatortank, varmvattnet går sedan ut i golvvärmen. Värmen kommer i övrigt från två värmepumpar och två 275 meter djupa borrhål. På sommaren hämtar fyra konvektorer värme i huset som ackumuleras i en tank och i borrhålen, vilket huset kan dra nytta av fram till mitten av december.

Ovanför trappen finns ett stort allrum, med breda träjalusier som skydd mot insyn från gång- och cykelbanan på den gamla banvallen bakom huset.

I övervåningen finns det automatiska jalusier för fönstren mot söder för att det inte ska bli för varmt på sommaren; nere finns det ett utstickande tak som skyddar mot solen.

Från sin säng i sovrummet ser Tord ända till slutet av Åsunden.

- Varje morgon står jag här vid utsikten och planerar vad jag ska göra idag.

Går man tillbaka till husets bottenvåning hittar man utanför köket ett uterum under tak. Köksbänken i kalksten fortsätter där i en betongbänk, betong klarar sig så bättre utomhus. Uterummet har råa betongväggar och golv av lärk som efter några år kommer att likna ask i färgen.

Ett påfallande inslag i fasaden är handslaget tegel.

- När jag var barn gick jag ofta till Skara tegelbruk, de gjorde så vackert tegel, säger Tord.

ANNONS

Men tegelbruket finns tyvärr inte kvar idag så det handslagna teglet i villans fasad är köpt i Horsens i Danmark. Idén med trappan ner från utplatsen i kalksten och handslaget tegel kommer från den gamla Katedralskolan i Skara, där Tord gick i gymnasiet.

En av Tords specifikationer när han byggde villan var att den skulle ha en lättskött trädgård.

- Men gräsmatta måste jag ha, den är min lyckokänsla på våren, säger han.

Per-Olof Eliasson

ANNONS