Namnet på gruppen kom från en Dylanlåt

ANNONS
|

Memphisgruppens första utställning 1981 i Milano blev en sensation. Enbart premiärkvällen lockade över 2 000 besökare. Mediabevakningen var massiv.

Det besökarna fick se var vulgära möbler i billiga och dyra material om vartannat med starka färger, kitschiga mönster och utflippade utsmyckningar. "Motbjudande, men ändå ett befriande brott mot alla regler", skrev en kluven recensent.

Nio månader tidigare hade den då 63-årige arkitekten Ettore Sottsass samlat några unga arkitekter och formgivare i sin lägenhet i Milano. Den gemensamma nämnaren var en längtan efter befrielse från minimalismens tyranni och dess smarta, själlösa design. Man ville utmana den goda smaken och riva barriärerna mellan låg status och hög.

ANNONS

Namnet på designkollektivet hämtades från Bob Dylans Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues again. Den plattan snurrade oavbrutet på skivtallriken under första träffen, ingen orkade byta låt.

Memphisgruppens formel blev att det finns ingen formel. Deras stil, att ständigt byta stil.

Var och en i kollektivet skapade fritt.

Någon massproduktion av möblerna blev det aldrig - därtill var efterfrågan för liten. Däremot vägrade man trots förfrågan att tillverka en begränsad upplaga ämnad för en exklusiv skara köpare. Memphisgruppen skulle inte göra konst utan bruksföremål.

Tidlöshet var heller inget mål. I katalogen från debututställningen 1981 skrev medlemmarna: Vi är alla säkra på att Memphis snart blir omodernt.

Förgrundsfiguren Ettore Sottsass tröttnade så småningom på den massmediala cirkusen med ideliga intervjuer och rockstjärnestatus.

Han hoppade av 1985 och tre år senare upplöstes Memphisgruppen. Då hade över 60 formgivare från en rad länder hunnit skapa drygt 300 objekt: möbler, armaturer, klockor, textilier, porslin, silver, keramik, glas.

En ny generation formgivare har axlat manteln. Det finns en lös konstellation kallad Meta Memphis.

Det gamla gänget har fortsatt sina egna karriärer och är fortfarande lysande stjärnor på designhimlen. Till exempel blev Matteo Thun anlitad för att ge klocktillverkaren Swatch en nytändning. Hans färgstarka design på plastarmband och klockor blev ju också det en formidabel succé.

ANNONS

Källa: Boken Memphis av Barbara Radice, PR-ansvarig som varit medlem i Memphisgruppen från starten.

ANNONS