Memphismöblerna skakade om

ANNONS
|

En kompis i Oslo introducerade Memphis för Hans Kristian, som fastnade direkt. Första inköpet gjorde han 1995.

Det var bordet City designat av Ettore Sottsass, som är initiativtagare till designkollektivet Memphis och Hans Kristians absoluta favorit.

Gruppen verkade i Milano på 1980-talet som en reaktion mot den då rådande minimalismen och funktionalismen. På senare tid har Memphis fått något av en nyrenässans.

- Memphis betyder oerhört mycket för hela möbelhistorien. Plötsligt var formen viktigare är funktionen. Man använde starka livliga färger och införde billigt material som till exempel plastlaminat. Det hade tidigare bara använts till campingmöbler eller till inredning i simpla kaféer, nu släppte man in plastlaminaten i vardagsrummen. Något jag gillar med Memphis är att där fanns en framtidsvision, säger Hans Kristian på sjungande norska.

ANNONS

Han är enormt intresserad av design och arkitektur, denne norrman som flyttade till Sverige 1990 för att plugga på Filmakademin.

Nu frilansar han inom media, de senaste åren med att bygga nätverk för Alexandriabibliotekets vänförening. Nyligen knöts han även till ett utvecklingsprojekt mellan Chalmers, Musikhögskolan och det nya Turnermuseet i Margate, England.

- Jag trivs verkligen med att arbeta internationellt, men som frilans får man ligga i och det blir mycket resande hit och dit. Jag har varit upptagen av uppdrag konstant i tre år nu och hinner nästan inte med något annat.

För att hitta Memphismöbler måste man också ligga i, det är delvis därför det inte blivit några nyförvärv på ett tag. Detta och det faktum att lägenheten börjat bli relativt välfylld.

Vardagsrummet och arbetsrummet är helt och hållet möblerat med Memphis, bortsett från mattan under soffbordet som är designad av Roy Lichtenstein för det tyska heminredningsföretaget Vorwerk.

- Popkonst både av Andy Warhol och Roy Lichtenstein tycker jag passar jättebra ihop med Memphis, de är ju från ungefär samma tidsepok. Men tavlorna jag har på väggarna är tyvärr bara reproduktioner. Äkta har jag inte råd med.

Memphisgruppen upplöstes 1988 efter sju produktiva år och deras alster hittar man på museernas postmoderna avdelningar, på utställningar, i exklusiva inredningsbutiker och hos samlare.

ANNONS

Bland annat har kläddesignern Karl Lagerfeld inrett hela sin lägenhet i Monaco med Memphismöbler.

- Den bästa källan är internet. Där hittar man mindre handlare som specialiserat sig på att samla upp Memphismöbler och sedan sälja vidare. Det finns flera butiker i Milano och två stycken i Oslo som ibland har någon Memphispryl inne, säger Hans Kristian.

I Göteborg hittade han faktiskt stolar i Memphisdesign hos en snobbig inredningsbutik. Hur snobbig märkte han när han frågade på priset.

- De har du ändå inte råd med fick jag höra av "betjänten", berättar Hans Kristian och låter aningen förnärmad. Då var han alldeles för paff för att säga emot och han tappade förstås all lust att handla där (betjänt betyder affärsbiträde på norska).

Ja, vad kostar då en Memphispjäs?

Den dyraste Hans Kristian har i sin ägo är soffan Big Sûr som han köpte i Oslo för ett antal år sedan. Då var priset drygt 85 000 kronor.

Möblernas höga värde gör att Hans Kristian inte vill skylta med sitt efternamn eller vara med på bild i GP.

- Flera tidningar har velat fotografera just min Big Sûr men hittills har jag sagt nej.

ANNONS

Han är stolt över sin samling, varje pryl är noga utvald och Hans Kristian är bergsäker på att han aldrig kommer att tröttna på Memphis.

- Det är kul att möblerna inte är så vanliga. Och det lustiga är att jag själv blivit mer individualist sedan jag började intressera mig för Memphis.

ANNONS