Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/6

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Mönstrar nya världar

Fåglarna, den blå färgskalan, inspirationen från naturen. Emma von Brömssens mönster verkar synas överallt den här våren.

Pärlhönans grafiska teckning. Tranorna som dansar i gryningen. Det är något med fåglar och deras rörelsemönster som alltid lockat Emma von Brömssen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Min pappa är fågelskådare, så fåglarna har alltid funnits med mig. Han ligger faktiskt ute just nu, vaknade i morse till en tjäders spelande. Han var helt lyrisk och skickade ljudfiler till mig. Tydligen hade de lyckats sätta upp tältet på en tjäders spelplats, säger hon.

För den som är det minsta inredningsintresserad har det varit svårt att undgå mönsterformgivaren och hennes fåglar de senaste åren. Förra året blev Emma von Brömssen utnämnd till årets stjärnskott av tidningen Elle Decoration. I vår är hon aktuell med rullgardiner för Sandatex och mönstret Paradis för Hemtex. Just nu jobbar hon hårt med höstens lanseringar – mönster för en porslinskollektion för Götefors och ett samarbete med keramikern Kajsa Cramer. En stor del av marknadsföringen sköts via Instagram där hon har runt 37 000 följare.

Det var när hon pluggade på HDK som hon fick upp ögonen för mönster.

– Det kändes som om alla höll på med det då – intresset exploderade verkligen.

Emma von Brömssen började utforska hur man kan gömma saker i ett mönster. Som betraktare ser du först en yta, men sedan vill hon att det ska finnas något mer, som kanske inte syns vid första anblicken, ofta lite svårbestämt. Mönstret ska inte bara vara dekorativt utan gärna berätta något. På så vis skapar Emma von Brömssen sina egna världar.

Redan under HDK-tiden gjorde hon ett av de mönster som fortfarande tillhör de mest populära: Stäpphönan.

Fåglarna har sedan återkommit, på kuddar, tapeter och porslin.

– Det är sån rörelse i fåglar som är tacksamt att jobba med – jag tycker om att utnyttja den rörelsen. Det blir naturligt på något vis.

Upprepningen, eller rapporteringen, är byggstenen i ett mönster. Det är något som Emma von Brömssen jobbar mycket med, att få till ett naturligt flöde och en rörelse. Hon börjar att skissa i blyerts för att sedan måla med bläck och därefter jobba vidare i datorn. Men vill inte att resultatet ska bli för perfekt. Hon pratar om ”det där som händer när man målar”

– Det kanske blir lite darr, en blubb, för mycket bläck, det slumpmässiga som händer när man drar en pensel. Det finns något i det spontana som jag tycker om, som ger mönstret liv.

 Att jobba med tyg och tapet skiljer sig åt. Tapeter kräver stor noggrannhet.

– En tapet ser du från ett visst avstånd med många rapporter bredvid varandra. Att lyckas med rapporteringen på en tapet, det är verkligen gesällprovet.

Rullgardiner, som är ett av hennes senaste projekt, ger nya förutsättningar. Solen som lyser genom de ljusa ytorna påverkar motiven i mönstret. Att jobba med fönster tycker hon har varit roligt.

– Vi har ju våra fönster som små altare i Sverige, med växter, små lampor, fina saker.

Mönstren på rullgardinerna är även de inspirerade av naturen och har fått namnen Hängbok, Pärlhöna och Blåregn.

De senaste åren har intresset för inredning varit enormt. Efter den vita och avskalade trenden har även intresset för färger varit stort, med tapeter i hela rum, en blandning av olika färger och mönster som får ta plats. Här har Emma von Brömssens formgivning passat in. Men om det vänder? Det är inget hon är rädd för.

– Sådär är det ju. Efter det vita och avskalade kommer mönster. Sedan vill man gärna vända på myntet, ta det som finns i andra ändan. Det märks extra tydligt i Sverige, där vi är rätt ängsliga och vill ligga helt rätt. Det är väldigt annorlunda i många andra länder med en större öppenhet för olika stilar. Om den svenska marknaden tröttnar på mönster får jag väl satsa mer utomlands.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.