"Ljuslyktor är vår nya soffkudde"

ANNONS
|

Temperaturen går ner mot nollan på termometern och ett kompakt mörker utanför fönstret både morgon och kväll.

Vintertid är de levande ljusens tid, och enligt inredningsbloggaren Frida Ramstedt är det få saker som är så tydliga trendbarometrar som just ljus-marknaden.

- Ljuslyktor är stort. Det känns som att de har blivit inredningens nya soffkudde. Det är en produkt som man snabbt och enkelt kan variera efter säsong och byta ut när man tröttnar, säger Frida Ramstedt, som driver bloggen Trendenser.se.

- Lyktor och ljusstakar följer övriga trender och eftersom de är så lätta att byta ut är de bra barometrar för vad som är inne, hon.

ANNONS

Hon pekar på två tydliga parallella trender.

- Nu är det naturromantiska stort i inredningen, stubbar och så. Man gör till exempel lyktor av avhuggna grenar, säger hon.

- Sedan har 80-talet kommit tillbaka mycket också, med starka färger och ljusstakar i plexiglas.

Utöver de trendkänsliga ljuslyktorna är doftljus i olika färger och dofter en ihållande trend, enligt Frida Ramstedt.

- Det jag tycker mig märka är att doftljusen blivit mer exklusiva. Folk har blivit mer kräsna, säger hon.

Ett av de mer exklusiva märkena är Byredo, som startades av svensken Ben Gorham. Företaget säljer både parfym och doftljus - i samma dofter.

- Ljusen blir ett sätt att doftsätta sitt hem, på samma sätt som man hittar en parfym som passar den image man vill ha, säger Frida Ramstedt.

De levande ljusen har också fått en bredare marknad. I dag säljer flera klädmärken egna ljus, bland annat har H&M home doftfria ljus och Acne har gjort en egen signaturdoft.

- Ljusen har blivit en komplementvara, men samtidigt har dofterna blivit mer sofistikerade, säger Frida Ramstedt.

Vilket är ditt egen senaste ljusköp?

- Det senaste jag köpte var Tree house Bougie Parfumée från Byredo. Jag är från Norrland och ville ha lite skogsdoft hemma, säger hon.

ANNONS

Även på Åhléns inköpsavdelning har man märkt av trenden med mer exklusiva doftljus.

- Skönhetsavdelningen säljer numera ljus i samma serier som parfymer och andra skönhetsprodukter, men de ljusen har naturligtvis helt andra prisnivåer än de som säljs på inredningsavdelningen, säger Lotta Sönderlund, inköpare på Åhléns.

Etta på butikskedjans försäljningstopp är fortfarande blockljus, och den mest efterfrågade färgen är klassiskt vitt.

- De vita ljusen står för 50 procent av omsättningen när det gäller ljus. Till jul ser man en hel del röda ljus också. Jag tror att många blandar olika färger när de köper blockljus, men det på vilken stil man har hemma.

- Om man har mycket färg i hemmet köper man nog blockljus i flera olika färger och blandar på en bricka. Men om man är stilren så kanske man ställer upp några vita ljus på en rad. Numera har vi också ljusstakar för blockljus så att man kan ha dem var för sig, säger Lotta Söderlund.

Sex av tio ljus som säljs på Åhléns säljs under höst- och vintermånaderna oktober, november, december och januari.

Allra bäst säljer ljusen i december när de flesta har flera ljusstakar uppsatta.

ANNONS