Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/15

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Inspireras av finska designmästarna Aalto

Färgglada mönster, format trä och böljande glas. Finsk design är både djärv och stilsäker. I år firar vårt grannland 100 år och en av dem som gjort stort avtryck i landets designhistoria är Aino Aalto. – Hon var en mästare på vackra och funktionella vardagsföremål, säger designspecialisten Dan von Koskull.

Det går knappast att tala om finsk design utan att nämna paret Aalto. I synnerhet Alvar är på många sätt synonym med det finska uttrycket: funktionellt, stilrent och samtidigt djärvt. Men vad många kanske inte vet är att han arbetade tätt tillsammans med sin fru Aino, och att många av möblerna som bar hans namn i själva verket ritades av henne.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Hon har hamnat lite i skymundan av sin man. Hon har designat mycket mer än vad man tror. Men eftersom hans namn var mycket mera känt, var det lättare att sälja möblerna med Alvars namn än med Ainos. Hans namn fungerade i praktiken som ett produktnamn för dem båda, säger Dan von Koskull.

Han är specialist på finländsk design och modernt konsthantverk på Bukowskis i Helsingfors, och väl inläst på det äkta parets produktion.

– Jag tycker till exempel att man ser tydliga spår av henne i den kända serveringsvagnen, Tea Trolley 901. Man kan också ana hennes hand i många av armaturerna.

Orolig studietid

Alvar och Aino Aalto både levde och arbetade tillsammans. Här är en bild från 1940-talet. Aino dog i cancer 1949, bara 55 år gammal. Foto: Herbert Matter/Liljevalchs

Paret Aalto var båda arkitekter och träffades när Alvar anställde Aino på sin nyöppnade arkitektfirma 1923. Bådas studietid präglades av Finlands frigörelse från Ryssland och kamp för att bli ett självständigt land. Studenterna tvingades till och med en kort tid att gå ut i krig. 1917 blev så Finland självständigt och just det faktum att nationen har fått kämpa för sin existens har präglat landets formspråk.

Det har varit viktigt att befästa den inhemska traditionen snarare än att hämta inspiration från omvärlden. Även om både Aino och Alvar var starkt präglade av tidsandan med den framväxande funktionalismen, och de hämtade också inspiration från sina resor, främst i Italien.

– De var båda modernister. Det skulle vara stilrent utan konstigheter, enkelt och funktionellt, förklarar Dan von Koskull.

Kaisa Koivisto, intendent på Finlands glasmuseum i Riihimäki, berättar att det är svårt att veta exakt hur parets arbetsfördelning såg ut. Men i de stora projekten som de arbetade med tillsammans, är det många som menar att Alvar tog sig an utsidan av husen medan Aino ritade innandömet – inredning, möbler och föremål.

– Aino och Alvar samarbetade hela tiden både med arkitektur och inredningar, även om arkitekturen till största delen är i hans namn. Inredningar bär ofta hennes namn, men inte alltid. Hon var ju också arkitekt och kanske till och med mer intresserad av formgivningen än Alvar.

Glasföremål

Hennes föremål var vackra men funktionella, tänkta att fungera i vardagen och materialen skulle hålla för prisvärd massproduktion. Allra mest känd är Aino Aalto för sina glasföremål. Hon var skicklig och insatt i hela tillverkningsprocessen. Hennes serie "Bölgeblick" i pressat glas är inspirerad av de cirklar som bildas när en sten kastas i vattnet. Glaset visades först under Karhula glasbruks designtävling 1932 där det kom på andra plats och serien började produceras samma år.

– Jag tycker att hon är en mycket bra representant för finsk design men mer för inredningar och möbler än glas. Även om jag tycker att hon hade bra idéer, också om tillverkningen. Där var hon mycket bättre påläst än Alvar, som inte hade någon aning om hur glastillverkning gick till. Hon designade också sådana saker som saknades på marknaden, som var nyttiga, säger Kaisa Koivisto.

Vardagens försvarare

Dan von Koskull, specialist på finländsk design och modernt konsthantverk på Bukowskis i Helsingfors. Foto: Bukowskis

Just vardagsföremålen är hennes gåva till eftervärden – hon har kallats "vardagens försvarare", även om hon också kunde inreda lyxiga miljöer. Ett exempel är restaurang Savoy i Helsingfors som paret Aalto skapade tillsammans.

1935 startade de, tillsammans med Nils-Gustav Hahl och Maire Gullichsen, företaget Artek som blev en plattform för den egna designen. Där säljs än i dag deras klassiska möbler.

– 1930- och 1940-talen var hennes storhetstid. Hennes arkitektoniska stil visar att god design håller över tid. Det parat med smarta lösningar – som enkla platsbesparande former som tillåter stapling, gör att hennes serier håller fortfarande, säger Dan von Koskull.

Hennes glas nyproduceras och säljs alltjämt av Iittala medan de gamla föremålen är heta samlarobjekt på auktionsmarknaden.

– De äldre glasen som munblåstes i träform är enormt eftertraktade. De riktigt gamla, från slutet av 1930-talet som är stämplade "Karhula", kan kosta upp emot 150 000 kronor.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.