Inför en storrensning kan det vara bra att förbereda sig för att få bästa möjliga resultat av den tid du lägger ner. Ordningsexpert Brita Hahne menar att det finns tre viktiga faktorer att tänka på i förberedelsefasen:
1. Identifiera var i hemmet du vill rensa och rangordna dem om du har fler områden.
2. Börja med det utrymme som irriterar dig mest. Ta inte ett för stort område utan välj en hylla, en bänk eller ett område i ett rum, då ökar du dina chanser att lyckas.
3. Gör en tydlig plan för:
- Vad du ska göra
- När du ska börja
- När du ska vara klar och
- Hur det ska se ut när du är klar
En av de svåraste uppgifterna när man rensar är att veta om man skall göra sig av med saken eller inte. Eller ännu värre – när man vet att man borde men verkligen inte vill… Var hård mot dig själv (och dina saker), och använd Britas fyra kontrollfrågor nedan för att komma vidare.
- När använde jag saken senast?
- Hur troligt är det att jag kommer använda saken igen?
- Passar den fortfarande mig/min stil?
- Finns det någon annan som har bättre användning för saken än jag?
Inför ett nytt år är vi många som tänker att det kan vara på sin plats att uppdatera vår klädstil. Men innan du ger dig ut på stan och köper nytt kan det vara en god idé att rensa ut det gamla, både för att identifiera vad som faktiskt skall bli din nya stil, och för att få plats med nya plagg i garderoben.
Mobil, nycklar, handväska, post… Det är många småsaker vi använder dagligen, och som därför blir jobbiga att städa undan efter varje användning. Men samtidigt vill vi gärna ha rena ytor med vackra snittblommor och stilleben. Hur löser vi småförvaringen på bästa sätt? I hallen kan det vara bra att ha en skål eller bricka på en avställningsyta för att kunna lägga ifrån sig nycklar och dylikt. Lägger vi det bara rakt på bordet ser det betydligt rörigare ut än om sakerna samlas ihop i en skål eller ask.
LÄS MER: Planera din nya garderob som ett proffs
Britas bästa tips för att organisera skrivbordet är att ha det du använder dagligen och de projekt du jobbar med just nu lätt tillgängligt och i ordning (i brevkorgar, pärmar eller mappar). Vidare bör du märka lådor, hyllor och pärmar med innehållet, och lägga tillbaka papper och saker där de hör hemma när arbetsdagen är slut.
Märk upp! Tydliggör var sakerna har sin plats genom att skriva fina skyltar, eller genom att använda en specifik färg som tydligt visar vad som hör hemma var.
Försök att inte ha överfulla skåp och garderober, då blir det svårt att få ett tydligt grepp över dina saker.
Hitta inspiration bland tiotusentals bilder på garderober i vårt arkiv!
Att använda snygga förvaringslösningar ökar lusten att hålla ordning på skrivbordet, och gör det dessutom snyggare – vilket såklart uppskattas av oss inredningsfantaster.
![]() |
Finn mer information på Houzz.se |
Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.